25 Μαρτίου 1821

H   φετινή  επέτειος  της  25ης  Μαρτίου  θα  περάσει  εστιασμένη   μάλλον  στη  Σύνοδο  Κορυφής    και  στο  αν  θα  γίνουν  επεισόδια  στην  παρέλαση  παρά  στο  τι  συνέβη  πριν  190  χρόνια. Στο  κάτω-κάτω   -σύμφωνα  με  το «1821»   του  ΣΚΑΙ –  οι  ήρωες  του ΄21  κάτι  κατσαπλιάδες  ήταν  που  προσπαθούσαν  «για  την  πάρτη  τους»,   τους  προέκυψε  μια  Επανάσταση   και  καθώς  σκοτώνονταν  κατά  βάση  μεταξύ  τους,  από  ένα  λάθος   στο  Ναυαρίνο,  τους  προέκυψε  ένα  ελεύθερο  κράτος  που  δεν  ήξεραν  τι  να  το  κάνουν.  Αξίζει  να  συζητάμε  για  κάτι  τέτοιους  απίθανους  τύπους?

Κι  αν  ξεσηκώθηκαν  μόνοι  τους  κατά  μιας  από  τις  τότε  Υπερδυνάμεις, κι  αν  κατάφεραν  να  δημιουργήσουν  φιλελληνικό  κίνημα    στην  Ευρώπη,  κι  αν  είδαν   τους  οικείους  τους  να  σφάζονται ή  τους  έχασαν  στα  σκλαβοπάζαρα  της  Ανατολής,  κι  αν  είδαν  τους  φίλους  τους  να  πέφτουν  στο  πεδίο  της  μάχης  κι  αν  έχυσαν  οι  ίδιοι  το  αίμα  τους…  «σιγά  τα  ωά». Ολα  αυτά  μπορούμε     να  τα  βάλουμε  στο  «χρονοντούλαπο  της  ιστορίας  και  να  κρατήσουμε   μόνο  τις  μεταξύ  τους  συγκρούσεις  (αλήθεια  πόσες  επαναστάσεις  ξέρετε  που   δεν  υπήρξαν  εντονότατες   και  αιματηρότατες  αντιπαραθέσεις  μεταξύ  των  επαναστατών)  και  τις  αγριότητες  που  διέπραξαν  σε  βάρος  των Τούρκων   ( ως  γνωστόν   επαναστάσεις   μετά  400  χρόνια  σκλαβιάς  ξεκινούν με  το  «Σας  παρακλώ,  μας  απαλλάσσετε  απο  τον  ζυγό  σας ..?»  και  τελειώνουν  με  το  «Ευχαριστούμε  πολύ! Γεια  σας!»).

Κι  αφού   τα  τακτοποιήσουμε   προσεκτικά  στο  χρονοντούλαπο   μπορούμε  να  ασχοληθούμε  με  τα  τρέχοντα. Τι  αποφάσισε  η Μέρκελ?  Ποια  συνιστώσα  θα   γιαουρτώσει   ποιον?  Με  ποιον  ευφάνταστο  τρόπο  θα  επιβραβεύσει  καταδικάζοντας  ο Τσίπρας?  Πως  θα  του  απαντήσει ο Πεταλωτής?

Κάποιοι  άνθρωποι   πριν  πολλά-πολά   χρόνια   αρνήθηκαν   τη  βόλεψη  τους  και  έδωσαν  τη  ζωή  τους  και  έστω  τους  «προέκυψε» ένα  μικρό  ελεύθερο  και  αδύναμο  κράτος. «Ολως  περιέργως»  αυτή  τους  η  προσπάθεια   ενεπνευσε   τις  γενιές   που  ακολούθησαν    να  συνεχίσουν  την  προσπάθεια   για  να  συμπεριλάβουν  στον  εθνικό  κορμό    όλους  τους  αλύτρωτους Ελληνες. Να  φτιαχτεί  ένα όσο  γίνεται  ισχυρό   κράτος.  Οι  θυσίες  των  προηγούμενων  ενέπνεαν  τους  επόμενους.  Η  προσπάθεια   χρειάστηκε  πάνω  από  100  χρόνια, αίμα  -πολύ  αίμα-   περιλάμβανε  θριάμβους , καταστροφές, πισωγυρίσματα,  ηρωισμούς, προδοσίες, λάθη, τα  πάντα.  Πάντως «κάτι» κάναμε !

Εδώ  και  37  χρόνια  ζούμε  την  πιο  αναίμακτη  περίοδο  της  ιστορίας  μας. Οι   αγωνιστές  του  ΄21,   όπως  και οι  Μακεδονομάχοι, οι  ήρωες  του  ΄40,   ακόμα  και  αυτοί  που  έπεσαν  στην  Κύπρο   είναι  πια  για  μας   μυθικά  πρόσωπα,  σχεδόν  ανύπαρκτα.   Δεν  μας  εμπνέουν. Δεν  λέω  να  πάρουμε  τα  γιαταγάνια,  να  υψώσουμε  λάβαρα  με  το «Ελευθερία  ή  Θάνατος»,  δεν   μιλάω  για  ηρωισμούς.  Απλώς  αναρωτιέμαι   μήπως  πριν  πολλά  -πολλά  χρόνια  κάτι  «απείθαρχοι  κατσαπλιάδες»,  «βολεμένοι  κοτζαμπασηδες»,  «αλλοπαρμένοι  παπάδες»,  «κοσμοπολίτες  έμποροι» ,  «φραγκοφορεμένοι  καλαμαράδες» ,  «προσκυνημένοι  Φαναριώτες»   κι  «αμόρφωτοι   αγρότες»  κατάφεραν      πολύ  δυσκολότερα   πράγματα   από  αυτά  που  καλείται  να  διεκπεραιώσει    η προοδευμένη , μορφωμένη και  τακτοποιημένη  κοινωνία  μας  και  να  εμπνεύσουν   μια   τεράστια και  μακρόχρονη   εθνική  προσπάθεια πολύ  πιο  περίπλοκη   και  απαιτητική   από  αυτή   που  εμείς  σήμερα   δυσκολευόμαστε  ως  Εθνος  να  αναλάβουμε.

Ξεχάσαμε  και  ξεχαστήκαμε.

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ- firiki2010

ΥΓ   Οσοι  δεν  βαριούνται  ας  ρίξουν  μια  ματιά   και  στο  περσινό  επετειακό  μου  για  την  25η  Μαρτίου  » Εις  οιωνός  άριστος  αμύνεσθαι  περί  …»  Το  βρίσκω  πιο  … εμπνευσμένο.

Advertisements
This entry was posted in ΚΟΙΝΩΝΙΑ and tagged , . Bookmark the permalink.

7 Responses to 25 Μαρτίου 1821

  1. Ο/Η Dyer λέει:

    Είναι γεγονός ότι η ιστορία της επανάστασης του 1821 έτσι όπως την διδαχτήκαμε ήταν κάτι μεταξύ ιστορίας και μύθου. Ο ΣΚΑΙ επιχειρεί μια πιο αντικειμενική προσέγγιση. Μπορεί να μη είναι πολύ αρεστή επειδή απομυθοποιεί πρόσωπα και καταστάσεις όμως είναι ιστορικά δεδομένα. Σίγουρα υπήρχαν οραματιστές ρομαντικοί και εραστές τις αρχαίας Ελλάδας όμως η έννοια του έθνους έτσι όπως την καταλαβαίνουμε σήμερα δεν υπήρχε. Το ομοιογενές ελληνικό έθνος δημιουργήθηκε μετά το 21 και είναι τελικά μια μεγάλη επιτυχία. Παρατηρούμε πολλές φορές άλλα κράτη πολύ πιο ανεπτυγμένα που ποτέ δεν έγιναν ενιαίο έθνος. Το 21 τελικά ήταν πολύ σημαντικό για το αποτέλεσμα που έφερε και δεν αναιρείται από τα ιστορικά γεγονότα που διαδραματίσθηκαν τότε. Ίσως είναι πιο σημαντικό να εστιάζουμε στα λάθη που έγιναν τότε για να διδαχτούμε κάτι σήμερα.

  2. Ο/Η firiki2010 λέει:

    0 ΣΚΑΙ επιχείρησε μια ανάλυση εστιασμένη σχεδόν αποκλειστικά στις γκρίζες στιγμές της επανάστασης (που αναπόφευκτα υπάρχουν σε κάθε επανάσταση και όχι μόνο). Ετσι όμως δεν υπηρετείται ούτε η ιστορική ακρίβεια αν ήταν αυτός ο στόχος της σειράς. Εκτός αυτού υπήρχε κατά τη γνώμη μου μια έντονη τάση να ιδωθούν πράγματα που συνέβησαν πριν 200 χρόνια μέσα από το πρίσμα εννοιών όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί και γίνονται αντιληπτές σήμερα.
    Νομίζω ότι η σειρά ήταν ενταγμένη σε ένα χαζοχαρούμενο, αφελές και δημοφιλές στις μέρες μας πλαίσιο όχι απλώς απομυθοποίησης αλλά απαξίωσης των πάντων. Στη συγκεκριμένη περίπτωση κάποιων ανθρώπων που «έβαλαν το κεφάλι τους στο ντουρβά» και αρκετοί τό έχασαν.
    Διδάσκεσαι και από τα λάθη σου και από τις σωστές επιλογές σου , αρκεί να ξεχωρίζεις ποιο είναι τι.
    Αν εστιάζεις ΜΟΝΟ στα λάθη σου και αρνείσαι να υπερασπιστείς το παρελθόν σου και αυτό που είσαι αυτομαστιγώνεσαι αναιτίως και ασκόπως κι άθελα σου παίζεις παιχνίδια άλλων (συνέβη στον τόπο μας και πολύ-πολύ πρόσφατα)

  3. Ο/Η Dyer λέει:

    Δεν είναι γκρίζες στιγμές το γεγονός ότι όταν έγινε η επανάσταση δεν υπήρχε η έννοια του έθνους σε πολλούς επαναστάτες. Δεν είναι κακό να προβάλεις ότι εξ αυτού του γεγονότος η επανάσταση κινδύνευσε να αποτύχει. Και όταν τέλος επικράτησε …. έπρεπε να έρθει ένας Γερμανός για να μη διαλυθούμε. Αυτά πρέπει να προβάλλονται για να καταλάβουμε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο, ούτε σήμερα.

  4. Ο/Η firiki2010 λέει:

    Αγαπητέ Dyer
    Μου φαίνεται φυσικό το ότι πολλοί επαναστάτες δεν αντιλαμβανόταν μετά 400 χρόνια σκλαβιάς την έννοια του έθνους κατά τον τρόπο που την αντιλαμβανόναστε εμείς σήμερα και ότι βρήκαν άλλα κοινά σημεία (πχ την πίστη ) για να ξεσηκωθούν.
    Η επανάσταση δεν κινδύνευσε να αποτύχει εξ αυτού του λόγου αλλά επειδή αντικειμενικά ήταν ένα εξαιρετικά δύσκολο εγχείρημα και μάλιστα στις συγκεκριμένες διεθνείς συνθήκες. Κι αυτά κάνουν την επανάσταση του ΄21 και την επικράτηση της άξια ακόμα μεγαλύτερου θαυμασμού.
    Το να αποδίδεις το ότι δεν διαλυθήκαμε απλώς στο ότι ήρθε ένας … Γερμανός είναι μάλλον απλουστευτικό.
    Δεν έχω προβλήματα στο να προβάλλονται λάθη, προβλήματα, παθογένειες κλπ αλλά το να εστιάζουμε μονίμως σε αυτά επαναλαμβάνω ότι δεν υπηρετεί την ιστορική ακρίβεια και καταντάει ένα ανούσιο αυτομαστίγωμα.

  5. Ο/Η Nικος Π λέει:

    Οι Έλληνες πιστεύω ότι είχαν συνείδηση, λίγο εθνική, λίγο φυλετική, λίγο γλωσσική, λίγο ιστορική, λίγο απ’ όλα, είχαν όμως μάθει για 2000 περίπου χρόνια να ζουν σε πολυεθνικές αυτοκρατορίες (ελληνιστικά βασίλεια, ρωμαϊκή, βυζαντινή και οθωμανική αυτοκρατορία) και να επιβιώνουν ανάμεσα σε πολλούς άλλους λαούς, ακόμα και με τους φράγκους. Δεν ήταν τυχαίο το όραμα του Ρήγα για τα Βαλκάνια. Το εθνικό κράτος ήταν κάτι το καινούργιο και μη αναμενόμενο για το οποίο ήταν ελάχιστα προετοιμασμένοι. Η αντίφαση αυτή νομίζω ότι επηρέασε άλλοτε θετικά και άλλοτε αρνητικά τις εξελίξεις για πολλά χρόνια μετά την ανεξαρτησία.

  6. Ο/Η Αφώτιστος Φιλέλλην λέει:

    Δεν είναι η πατρίδα μας (2010, σατιρικό)

    Δεν είν’ οι βίλες στις κορυφογραμμές
    οι ιδιωτικές παραλίες στις μπαζωμένες ακτές
    τα αξεστα λαμόγια με τις βαμμένες ξανθιές
    τα ξέκωλα στην TV και στις φυλλάδες.

    Οι λαθρέμποροι που έχουνε ποδοσφαιρικές ομάδες
    οι πουλημένοι οι “ταγοί” και οι συνδικαλιστές
    ” διανοούμενοι” που υμνούν απολύσεις από μικροκαπιταλιστές
    ” μαικήνες” businessmen επί του ασφαλούς :
    αφανείς εταίροι με τους πολιτικούς.

    Δεν είναι τα ερειπωμένα αρχαία μέλη μνημείων
    τα αγάλματα τα κλασσικά,o εναπομένων κίων
    ότι απέμεινε απ’ το ασβεστοκάμινο και την λαθρανασκαφή
    καλά που δεν τά ‘ καναν όλα ασβέστη οι χριστιανοί
    ή δεν τα’ χτισαν σε εκκλησιές στην βυζαντινή εποχή

    Fallmerayer- Παπαρρηγόπουλος 1-1
    δεν δίνω δίκιο σε κανένα
    Πάντως ο καπιταλισμός μας είναι βαλκανικός
    διαφθορά, εγκάθετοι, μετριοκρατία, νεποτισμός
    Τα αποτελέσματα γνωστά πριν το σάλπισμα της κρίσης
    Φθάνει η ώρα την μάταιη την μάχη ν’ αφήσεις
    ………………………………………………………..

    Χαμένη η παρτίδα της πατρίδας μας

    Σαν Σέρβοι επί Milošević να βγάλουν διαβατήρια
    οι νέοι των 700 ευρώ , αξιοπρέπειας εισιτήρια
    τόσους …έξυπνους δεν τους σηκώνει ο τόπος
    οδόφραγμα οι “έξυπνοι”, για πάντα κλειστός ο δρόμος

    Κι εμείς μετά την σύνταξη στην πόλη του Καβάφη
    θα κοιτάμε προς βορρά : την Κρήτη, τη Ανάφη
    κι ας τους “να βράζουν μες το ζουμί τους”
    μέχρι να τελειώσει το νερό κι η άθλια ζωή τους.

    24.03.2010

  7. Παράθεμα: 25 Μαρτίου 1821 | firiki2010

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s