Ούτε σοφός , ούτε ανεύθυνος.

Ο  λαός  δεν  είναι  κάποιο  υπερφυσικό  όν  με  ενιαία  βούληση. Αυτό  που  ονομάζουμε  λαϊκή  βούληση  δεν  είναι  τίποτα  άλλο  παρά  ενα    μείγμα εκατομμυρίων  επί  μέρους  και  αλληλοσυγκρουομένων  βουλήσεων. Κι  επειδή  δεν  μπορούν  αυτές  να  αθροισθούν  επινοήσαμε  τον  κανόνα  της  πλειοψηφίας. Η  πλειοψηφία  κυβερνά  και  η   κάθε   μειοψηφία  ελέγχει  διατηρώντας  τις  απόψεις  της  και  το  δικαίωμα  να  τις  υπερασπίζεται   με  στόχο  να  γίνει  αυτή  κάποτε  πλειοψηφία.

Ο  λαός  δεν  είναι  «σοφός»  κι  αλάνθαστος.  Αλλοτε  οι  αποφάσεις    της  πλειοψηφίας  του  αναδεικνύουν  κυβερνήσεις  που  κάνουν   πέντε  σωστά  πράγματα   και  άλλοτε   όχι. Τόσο  απλά.  Το  ότι  συμφωνήσαμε  να  ακολουθούμε  την  απόφαση  της  εκάστοτε  πλειοψηφίας  δεν  σημαίνει  ότι   η  πλειοψηφία   ή  ο  λαός  έχει  πάντα  δίκιο. Δίκιο  μπορεί  να  έχει το 1,23%. Δίκιο  μπορεί  να  έχω  μόνο  εγώ  ή  μόνο  εσείς. Για  την  δημοκρατία  το  ποιος  έχει  δίκιο  είναι  -και  ορθά-  απολύτως  αδιάφορο.  Και  στο  κάτω-κάτω  το  μαθαίνουμε  με  μεγάλη  καθυστέρηση.

Ο   πολίτης   όταν  ψηφίζει,  ψηφίζει   για  να  εκφράσει  την  άποψη  του  ποιος  θέλει  να  τον  κυβερνήσει. Αυτό  είναι  το  ερώτημα  που  του  τίθεται. «Ποιος;» Δεν  υπάρχει  ερώτημα  «γιατί;». Δεν  υπάρχει  ερώτημα  «πως;» .  Δεν  υπάρχει  ερώτημα  «με  ποιους  άλλους;» Ούτε  ερώτημα  «τι  άλλο  θα  θέλατε;» Tο  ερώτημα  που  τίθεται  σε  κάθε  πολίτη   είναι  : » Εσύ, ποιονς  από  τους  υπάρχοντες  πολιτικούς  σχηματισμούς  θα  ήθελες  να  κυβερνήσει  την  χώρα;»  Ο  κάθε  πολίτης μπορεί  να  απαντήσει  στο  ερώτημα, να  μην  απαντήσει,  να  νομίσει  ότι  τον  ρωτάνε  κάτι  άλλο, να  κάνει  χαβαλέ, ο,τιδήποτε.

Ο  λαός    ούτε  μηνύματα  στέλνει,  ούτε  εντολές  συνεργασίας  ή  αυτοδυναμίας,,  ούτε  κάνει  στροφές  προς  τα  «αριστερά»  ή  τα  «δεξιά».   Τα  «μηνύματα»   είναι  θέμα  ερμηνειών  (που  καλό  θα  είναι  να  μην  είναι  μονοδιάστατες),  οι   «εντολές»  προκύπτουν  από  τους  συσχετισμούς  δυνάμεων  που   διαμορφώνονται   και  οι  στροφές  στην  μία  ή  την  άλλη  κατεύθυνση   εκτός  από  τον  συγκυριακό  τους  χαρακτήρα     εύκολα  μεταμφιέζονται  λόγω  του  ότι  η  ψήφος  δεν  είναι  αιτιολογημένη.

Ο  πολίτης  είναι    υπεύθυνος  για  την  ψήφο  του.  Τα «δεν  ήξερα», «νόμισα»,   «με  ξεγέλασαν»,  «παρασύρθηκα», «φταίνε  οι  άλλοι»  δεν  παίζουν.  Μεγάλα  παιδιά  είμαστε,  υπεύθυνοι  άνθρωποι.  Δεν  μπορεί  παρά  να  υφιστάμεθα  τις  συνέπειες  των  επιλογών  μας. Μαζί  με  εμάς  θα  τις    υποστούν  και  άλλοι  που  ενδεχομένως  ψήφισαν  αλλιώς. Ετσι  συμβαίνει  στις  Δημοκρατίες, γι  αυτό  εξ  άλλου  και  κάθε  τέσσερα  χρόνια  τουλάχιστον  δίνεται  η  δυνατότητα  στους  πολίτες  να  επανακαθορίσουν  την  στάση  τους.

Στις  Δημοκρατίες  οι  πολίτες  είναι  που  κάνουν  κουμάντο. Φυσικά  οι  όποιες  αποφάσεις  τους  δεν  λαμβάνονται  εν  κενώ.  Λαμβάνονται  κάτω  από  πολύ  συγκεκριμένες  συνθήκες  και  πολλές  φορές  όχι  ευχάριστες  , οι  οποίες  φυσικά  και  επηρεάζουν  και  πρέπει  να  επηρεάζουν  τις  όποιες  αποφάσεις. Ευνόητο  είναι  ότι  τις  εκάστοτε  επικρατούσες  συνθήκες κάθε  πολίτης  μπορεί  να  τις ερμηνεύει  διαφορετικά,  να  τις  αγνοεί    ή  ακόμα  και  να  μην  συνειδητοποιεί  την  επιρροή    τους  στην  απόφαση  του. Σε  κάθε  περίπτωση  οι  συνθήκες   επιμένουν  να  υπάρχουν.

Τέλος   το  δικαίωμα  του  πολίτη  να   συμμετέχει  στον  καθορισμό  της  πορείας  του  τόπου  του, αναλαμβάνοντας   επαναλαμβάνω  και  τις  σχετικές  ευθύνες,  δεν  εξαντλείται   στην  ανά  τετραετία   πανηγυρική  έκφραση  της  θέλησης   του. Το  ανά  τετραετία  δικαίωμα  του , οταν  φθάσει  στην  κάλπη,  πιθανώς  και     να    έχει  αποδυναμωθεί      από  τον   τυχόν   προηγηθέντα   τετραετή   εφησυχασμό  του  και  την  σιωπή  του.

Ολα  τα  παραπάνω  πιθανώτατα    αποτελούν  ένα  βαρετο  θεωρητικό  μπλα, μπλα, μπλα  ενός  μέχρι  γραφικότητας  ιδιότροπου  που   «τα  έχει  πάρει»  με  αυτά  που  ακούει. Ομως  εδώ  και  λίγες  μέρες  οι  πόρτες  του  φρενοκομείου  άνοιξαν. Είπα  κι  εγώ  να  το  εκμεταλλευθώ.

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ-firiki2010

Advertisements
This entry was posted in ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ and tagged , , . Bookmark the permalink.

5 Responses to Ούτε σοφός , ούτε ανεύθυνος.

  1. Ο/Η Dyer λέει:

    Θα διαφωνήσω φίλε firiki2010, η εντολή διακυβέρνησης δεν είναι τάμπουλα-ράζα!
    Η διακυβέρνηση υπόκειται στην αρχή του σεβασμού της πλειοψηφίας και στην συνέπεια προεκλογικών λόγων και μετεκλογικών έργων. Η μειοψηφία οφείλει να συμμορφώνεται με την κυρίαρχη πλειοψηφία, να μη δημιουργεί κολλήματα στην άσκηση της κυρίαρχης πολιτικής (βλέπε ΚΚΕ), να ελέγχει την πλειοψηφία ως προς την συνέπεια λόγων και έργων διατηρώντας τις απόψεις της για την επόμενη εκλογική αναμέτρηση. Κατά την άσκηση της εξουσίας από την πλειοψηφία όταν προκύπτουν θέματα εκτός προεκλογικών προβλέψεων το υγιές είναι να συνθέτονται απόψεις με την μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Για θέματα μέγιστης σημασίας τέλος υπάρχουν τα δημοψηφίσματα.
    Αυτά προβλέπει η δημοκρατία και βέβαια δεν παρέχει καμία εγγύηση για την ορθότητα της πλειοψηφίας, όμως δεν έχουμε ανακαλύψει κάτι καλύτερο. Σε χαοτικά συστήματα όπως είναι η κοινωνία μόνο στατιστικά μπορούμε προσεγγίσουμε το επιθυμητό βέλτιστο. Η λογική του ειδικού σοφού ορθολογιστή έχει αξία μόνο σε γραμμικά συστήματα, σε χαοτικά μπορεί να είναι ολέθρια. Θα υποστήριζα ένα βελτιωμένο στατιστικό σύστημα του τύπου βαρύτητας ψήφου ή την δυνατότητα κλιμακωτής ψήφου (κατά Βαρουφάκη), με τίποτα όμως τους ειδικούς.
    Τέλος όταν η άσκηση της εξουσίας γίνεται σύμφωνα με αυτά που ανέφερα παραπάνω η ευθύνη των ψηφοφόρων είναι δεδομένη. Όταν όμως υπάρχει τεράστια χαλαρότητα ή και πλήρης αντίθεση των προ και των μετά δεν βλέπω την ευθύνη του λαού. Μάλλον η ευθύνη είναι στο να τους πάρουν με τις πέτρες (σχήμα λόγου).

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      1 O κανόνας της πλειοψηφίας με απόλυτη ισότητα της ψήφου είναι αδιαπραγμάτευτος. Είναι σαφές ότι δεν είμαι ούτε υπέρ μια πεφωτισμένης δεσποτείας, ούτε υπέρ κλιμακωτής ψήφου ή διαφορετικής βαρύτητας ή οτιδήποτε σχετικό.
      2 Ο πυρήνας της διαφωνίας μας που έχει αναδειχθεί και σε παλιότερες «αντιπαραθέσεις» μας συνίσταται στην άποψη σου ότι ο λαός δεν φταίει ποτέ για τις επιλογές του. Εαν του λένε μια ανοησία όπως «λεφτά υπάρχουν» κι αυτός το πιστέψει no problem. Eάν του προτείνουν να υπερψηφίσει μια σαχλαμάρα , την υπερψηφίσει κι αυτή αποδειχθεί στη συνέχεια ότι δεν μπορεί να υλοποιηθεί δεν τρέχει τίποτε. Εάν επιλέξει μια λύση που θα οδηγήσει σε μια καταστροφή όλα είναι μια χαρά . Ο λαός δικαιολογείται να πιστέψει οτιδήποτε και οποιονδήποτε κι ευθύνη δεν έχει. Με συγχωρείς , αλλά στην Ελλάδα ζούμε, όλοι γνωριζόμαστε Ή κι αν δεν γνωριζόμαστε είναι εύκολο να μάθουμε όσα χρειάζονται για να κάνουμε μια λογική επιλογή.
      Η διαφωνία μας λοιπόν παραμένει Εάν επιλέξω έναν ανίκανο, ένα συμπλεγματικό, ένα αιθεροβάμονα, ένα ψεύτη για να με κυβερνήσει ΕΧΩ ΕΥΘΥΝΗ Θα πληρώσω τις συνέπειες και μαζίμου κι αυτή που έκαναν διαφορετική επιλογή . Ετσι λειτουργεί -και καλώς λειτουργεί έτσι – η Δημοκρατία. Γι αυτό και για να είναι και αποτελεσματική χρειάζεται ΥΠΕΥΘΥΝΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ.

      • Ο/Η Dyer λέει:

        Έχουν οι υποψήφιοι επιγραφή στο μέτωπο με τις ενδείξεις «ειλικρινής», «ανειλικρινής»;

      • Ο/Η firiki2010 λέει:

        0χι, φίλε μου dyer;
        Δεν έχουν ταμπέλλες ούτε «ανειλικρινής», ούτε «λαμόγιο», ούτε «ανίκανος», ούτε «συμπλεγματικός» ούτε για τα αντίθετα τους. Υποτίθεται ότι εμείς έχουμε μνήμη, κρίση και γενικώς 5 γραμμάρια νιονιό για να κρίνουμε και τους ίδιους και αυτά που μας λένε. Αν δεν έχουμε γ…..σε τα!

      • Ο/Η Dyer λέει:

        Γι’ αυτο έγραψα φίλε firiki2010 ψήφο με βαρύτητα (ρατσιστικό) ή κλιμακωτή βαθμολογία κομμάτων (επαναστατικό και αντιπολωτικό).
        Πάντως ντετερμινιστικές επιλογές σε χαοτικά συστήματα δεν είναι πάντα αποτελεσματικές.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s