Διασπορά Πανεπιστημίων (και μιζέριας)

Το  μαγαζί  υπάρχει  για  να  εξυπηρετεί  τους  πελάτες  του.  Το  νοσοκομείο  λειτουργεί  για  να  εξυπηρετεί  τους  ασθενείς. Ενα  σχολείο  υπάρχει  για  να   μάθει  5  πραγματάκια  στους  μαθητές  του. Ο   ξενοδοχοϋπάλληλος   δουλεύει  για  να  περάσουν  καλά  οι τουρίστες που  ενδεχομένως  ήρθαν  από  την  άλλη  άκρη  της  γης.  Ο  δικαστής  υπάρχει  για  να  εφαρμόζει  τους  νόμους και  να  αποδίδει  δικαιοσύνη  μέσα  σε  ένα  εύλογο  χρονικό διάστημα. Με  λίγα  λόγια     ο  λόγος  ύπαρξης   όλων  αυτών  είναι  το  να   υπηρετήσουν    τις  ανάγκες  κάποιου  άλλου…  του  πελάτη….  του  καταναλωτή….  του  πολίτη.

Ε, λοιπόν  σ΄ αυτόν  τον  τόπο συνήθως  βάζουμε  «το  κάρο  μπροστά  από  τα  βόδια».  Ο  πελάτης , ο πολίτης , ο  καταναλωτής   οι υπηρεσίες  και  τα  αγαθά  που  πρέπει  να  του  εξασφαλισθούν  μπαίνουν  (αν  μπαίνουν  καθόλου)  τελευταία  στη  λίστα  των  προτεραιοτήτων. Συζητάμε  για  την  υγεία;  Ξεκινάμε  από  τις  ανάγκες/απαιτήσεις/διεκδικήσεις  των  γιατρών, των  νοσηλευτών, των  φαρμακοποιών, των  φαρμακοβιομηχανιών  και  έπονται  οι  ασθενείς.   Μιλάμε  για  συγκοινωνίες; Ξεκινάμε  από  τους  εργαζόμενους  στα  ΜΜΜ  και  του  ταξιτζήδες. Το  επιβατικό  κοινό  μπορεί  να  περιμένει. Προβλήματιζόμαστε  για  τον  τουρισμό;   Αντί  να  ξεκινήσουμε  από  τι  θέλει  ή  μπορεί  να  θέλει ο  τουρίστας,  βάζουμε  μπροστά   το  πως  θα  «κονομήσουν, βραχυπρόπεσμα  μάλιστα,  οι  περί  τον  τουρισμό  ασχολούμενοι.

Πρόσφατο  χαρακτηριστικό  παράδειγμα   η  φασαρία  με  το  περίφημο  σχέδιο  «Αθηνά».  Τα  Πανεπιστήμια  ως  γνωστόν (;)  υπάρχουν  για  να  εκπαιδεύουν  επιστήμονες.   Για  να  βγάζουν  ανθρώπους «που  θα  είναι  χρήσιμοι  στον  εαυτό  τους  και  στην  κοινωνία»  Ξέρω  ότι  η  φρασούλα  σάς  ηχεί παλαιομοδίτικη, κάποιοι  μόνο  που  την  διάβασαν  αναγούλιασαν, αλλά  αυτός   είναι  διαχρονικά  και   παγκοσμίως  ο  ρόλος  της  εκπαίδευσης.   Δεν  γίνομαι  γιατρός, μηχανικός,  δικηγόρος, ιχθυολόγος, φιλόλογος    απλώς  για  να  «κονομήσω». Γίνομαι,  επειδή  και    η  κοινωνία-   η  οποία  πληρώνει  τις  σπουδές  μου –  χρειάζεται  αυτές  τις  υπηρεσίες  μου.

Τα  Πανεπιστήμια  λοιπόν  δεν  υπάρχουν  ούτε  για  να  νοικιάζονται  οι  γκαρσονιέρες  της  Ξυλαγανής  ,  ούτε  για  να  δουλεύουν  οι  καφετέριες  της Κάτω  Παναγιάς.  Επίσης  δεν  υπάρχουν  για  να  έχουμε  και  να  πληρώνουμε  καθηγητές,  λέκτορες,  βοηθούς ,  διοικητικό  προσωπικό,  φύλακες  και    κηπουρούς   σε  αριθμό  δυσανάλογο  προς  τους  εκαιδευόμενους. Ούτε  υπάρχουν  για  να  μπορεί  ο  καθένας  να  σπουδάζει  δίπλα  στο  σπίτι  του. (Αφήστε  που  μεταξύ  μας  δεν  ξέρω  και  πολλούς  που  να  είναι  ευτυχείς  αν  σπουδάζουν  δίπλα  στο  σπίτι  τους).

Για  την  Ελλάδα  το  χάλι  της   διασποράς   Πανεπιστημίων, σχολών  και  τμημάτων (μερικές  φορές  και  αμφιβόλου  χρησιμότητας  γτνωστικού  αντικειμένου)  σε  70 – 80  πόλεις  είναι ο  απόλυτος  παραλογισμός. Για  το  μέγεθος  της  Ελλάδας   το  να  διασπαρεί  η  εκπαιδευτική  διαδικασία  σε  10 άντε  15  πόλεις  θα  ήταν  το  maximum  που  αντέχει  η  λογική  μου.  Εχεις  10  Πανεπιστήμια  μεγάλα , οργανωμένα,  με  τις   πλούσιες  και  οργανωμένες   βιβκιοθήκες  τους,  τις   μεγάλες  και  λειτουργικές   φοιτητικές  τους  εστίες  (που  λειτουργούν  όμως   με  κανόνες  , ως  φοιτητικές  εστίες  και    όχι  ως  μπ……  όπως  συμβαίνει  )  με  το  απαραίτητο  εκπαιδευτικό    προσωπικό  (που  βρίσκεται  εκεί  και  διδάσκει)  τους  απαραίτητους  διοκητικούς  για  να  τρέξουν  την  λειτουργία  του  Πανεπιστημίου.  Και  φυσικά  γύρω  από  μεγάλα , υγιή  και  ζωντανά  Πανεπιστήμια λογικό    είναι  να  δημιουργηθούν  ένα  σωρό  παράλληλες,  δημιουργικές  δραστηριότητες.Δημιουργείς  δηλαδή  10- 15  εκπαιδευτικές  κυψέλες,  εκμεταλλεύεσαι  τις  «οικονομίες  κλίμακος»    και    κάνεις  τη  δουλειά  σου   με  δαπάνη  υποπολλαπλάσια  αυτής  που  χρειάζεσαι  όταν  διασπείρεις  την  εκπαιδευτική  διαδικασία   σε  70- 80  πόλεις.

«Και  η  Περιφέρεια;»  θα  μου  πείτε «Θα  μαραζώσει;» Κι  έτσι  γυρνάμε  στην  αρχή  της  ανάρτησης. Δουλειά   της  λειτουργίας  του  Πανεπιστημίου  δεν  είναι  να  μην  μαραζώσει η  Πετρομαγούλα.   Κατά  τον  ίδιο  τρόπο  που  δεν    στήνομε  ένα  στρατόπεδο  στην   Φλαμουριά  για  να  την  … αναβαθμίσουμε  ( και  όχι  επειδή  το  απαιτεί  ο  αμυντικός  σχεδιασμός  της  χώρας). Ούτε  φτιάχνουμε  Ειρηνοδικείο  στην  Μαγουλινίτσα  επειδή  στην  γειτονική  και  «ανταγωνίστρια»  Παλαιοχώρα  φτιάξαμε  Κέντρο  Υγείας.

Και  ξέρετε  κάτι;  Η  Περιφέρεια  δεν  θα  μαραζώσει  επειδή  από  την  Χ  πόλη  θα  λείψουν  300  φοιτητές.  Η  περιφέρεια  θα  μαραζώσει  και  μαζί  της  όλη  η  χώρα   αν  σπαταλιώνται (προσέξτε  μιλάω  για  «σπατάλη»  όχι  απλώς  «δαπάνη)  χρήματα   σε  λάθος  πράγματα.  Αν  πληρώνουμε  10  για  να  κάνουμε  μια  δουλειά  που  θα  μπορούσαμε  (πολύ   αποτελεσματικότερα  μάλιστα  στη  συγκεκριμένη  περίπτωση  )  να  την  κάνουμε  με  5.  Η  περιφέρεια  θα  μαραζώσει  αν  προσπαθούμε  τεχνητά  να  την  κρατήσουμε  στη  ζωή  αντί  να  δημιουργούμε  υποδομές  για  να    την  «φέρουμε»  κοντά    στο  κέντρο  κι  αν   δεν   την  βοηθάμε  να  εκμεταλλευθεί  τα  υπαρκτά  συγκριτικά  πλεονεκτήματα  της (διαφορετικά  για  κάθε  τόπο).

Δεν  ξέρω  να  σας  πω  αν  το  σχέδιο  «Αθηνά»  είναι  το  καλύτερο  δυνατό.  Πιθανώς  όχι.  Είναι    επίσης  αναμφισβήτητο  ότι  κάποιος  κόσμος  ξεβολεύεται. Δυσάρεστο  μεν ,  αλλά  τι να  κάνουμε;  Το  βόλεμα  κάποιων ή  οι    επιθυμίες    βουλευτών  και  τοπικών  παραγόντων  δεν  μπορεί  ίδίως  αυτή  τη  στιγμή  να  είναι  προτεραιότητα.  Είναι  βέβαιο   όμως  ότι  το  σχέδιο   κινείται  στη  σωστή  κατεύθυνση.  Η   υπερδιασπορά  των  εκπαιδευτικών  ιδρυμάτων    ανήκει  στον  μακρύ  κατάλογο  όλων  εκείνων  των  προβλημάτων  που  θα  έπρεπε  να  αντιμετωπίσουμε  ούτως  ή  άλλως  και  ανεξάρτητα  από  τη δύσκολη   οικονομική   συγκυρία.  Για  την  ακρίβεια    ανήκει  στον  μακρύ  κατάλογο  των  προβλημάτων  που  μας  οδήγησαν  στη  σημερινή  κατάσταση.  Στα  πλαίσια  της  νοοτροπίας    «το  κάρο  μπροστά  από  τα  βόδια».

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ -firiki2010

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

3 Responses to Διασπορά Πανεπιστημίων (και μιζέριας)

  1. Ο/Η Νίκος Π λέει:

    Δεν θα μπορούσα να τα πω καλύτερα, η ίδρυση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, νοσοκομείων, δικαστηρίων κλπ γίνεται πολύ συχνά για λάθος λόγους κι αυτό το έχει πληρώσει συνολικά η κοινωνία εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Εκείνο όμως που θα ήθελα να προσθέσω εδώ είναι ένα άλλο ζήτημα καθαρά πολιτικό, που συνοδεύει πάντοτε τις προσπάθειες εξυγίανσης μιας προβληματικής κατάστασης. Συγκεκριμένα αναφέρομαι στον κόσμο που «ξεβολεύεται», μόνο που σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό το «ξεβόλεμα» αντιστοιχεί σε προσωπική οικονομική καταστροφή. Και δεν εννοώ φυσικά τους αγρότες που πρέπει να κάνουν στροφή από τα «επιδοτούμενα» όπως το βαμβάκι σε πραγματικά κερδοφόρες καλλιέργειες ή σε καθηγητές και φοιτητές που πρέπει να μετακομίσουν αλλά σε ανθρώπους που χάνουν τη δουλειά τους και βρίσκονται κυριολεκτικά στον αέρα με χρέη και άλλες υποχρεώσεις που υπολόγιζαν να καλύψουν με το μισθό τους.

    Κατά την άποψή μου, η εκλογική καταβαράθρωση του ΠΑΣΟΚ κατά τις δύο διαδοχικές εκλογικές αναμετρήσεις που προηγήθηκαν, οφείλεται όχι μόνο στην πολιτική που ακολούθησε κατά τη διετία της κυβέρνησης ΓΑΠ αλλά και στην στην αδυναμία της ηγετικής του ομάδας, της κυβέρνησης και των στελεχών του σε όλα τα επίπεδα να φροντίσουν να αποδοθεί στοιχειωδώς δικαιοσύνη έναντι των υπευθύνων για τα χάλια της χώρας αλλά και να δρομολογήσουν ή να ενισχύσουν εκείνους τους θεσμούς που θα επέτρεπαν σε ανθρώπους που ένοιωσαν το έδαφος να φεύγει κάτω από τα πόδια τους να ακολουθήσουν μια εναλλακτική επαγγελματική προοπτική. Οι Έλληνες στην πλειοψηφία τους απέδειξαν ότι διαθέτουν αρκετή σοφία για να κατανοήσουν την προέλευση των προβλημάτων, όμως η αδιαφορία του κράτους για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τους οδηγεί σε απόγνωση.

    Κι αυτός είναι ο μεγάλος κίνδυνος που αντιμετωπίζει η κυβέρνηση Σαμαρά. Αν περιοριστεί στα μακροοικονομικά μεγέθη και στις ευρείας κλίμακας μεταρρυθμίσεις χωρίς να ασχολήθεί με τους ανθρώπους που καλώς ή κακώς θίγονται, κινδυνεύει να έχει την τύχη των προκατόχων της. Κι αυτό θα είναι καταστροφικό όχι μόνο για το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας αλλά και για την Ελλάδα ολόκληρη.

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      Οντως Νίκο υπάρχει τεράστια διαφορά ανάμεσα στο «ξεβόλεμα» (λίγο-πολύ όλοι μας «ξεβολευτήκαμε») και την καταστροφή που είναι πχ να χάσεις τη δουλειά σου και να μην μπορείς να βρεις άλλη. Στις συγκεκριμένες οικονομικές συνθήκες φοβάμαι ότι δύσκολα εκτός από κάποιες «ασπιρίνες» (αναστολή πλειστηριασμών, διακανονισμοί οφειλών κλπ ) δύσκολα μπορεί να ενισχυθεί το «δίχτυ προστασίας». (έλλειψη χρημάτων γαρ…). Και δεν νομίζω ότι χωρίς βελτίωση αυτών των πεζών μακροοικονομικών μεγεθών μπορεί να υπάρξει βελτίωση της κατάστασης γι αυτούς που πραγματικά περνάνε πολύ δύσκολα. Και κυρίως όχι «να τους δοθεί ένα ψάρι» αλλά να τους δοθεί πάλι η δυνατότητα «να πιάνουν μόνοι τους ψάρια».
      Αυτό που αναφέρεις στην τελευταία σου παράγραφο είναι πολύ πιθανό. Να στρώσει η παρούσα κυβέρνηση κάπως την κατάσταση, να δημιουργήσει ένα κλίμα σχετικής ασφάλειας και αισιοδοξίας και κάποιες προοπτικές και μέσα σε αυτή την κατάσταση να επιλεγούν εκείνες οι πολιτικές δυνάμεις που θα τα κάνουν πάλι «άνω-κάτω».

  2. Ο/Η SGT λέει:

    Οχι και 10 πανεπιστήμια… Δύο και πολλά είναι.
    Ολόκληρη η Παιδεία θέλει αναδιάρθρωση- τα ΤΕΙ πρέπει να μετατραπούν σε ανοικτές μεταλυκειακές τεχνικές σχολές (κατά το πρότυπο των Fachschule στη Γερμανία) και τα δεκάδες άχρηστα τμήματα των ΑΕΙ να καταργηθούν.
    Αν μετρήσει κανείς πόσα τμήματα Κοινωνιολογίας, Διεθνών Σπουδών κλπ έχουμε θα σταυροκοπιέται μέρες.
    Καιρός να καταλάβουμε ότι αυτό που έχουμε δεν λέγεται Παιδεία- παραγωγή πτυχιούχων άνευ αντικειμένου λέγεται

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s