Η βάση του «10» : το λάθος «φάρμακο».

Μια από τις συνεχιζόμενες συζητήσεις σχετικά με τις ανώτατες σπουδές, είναι αυτή που αφορά την ενδεχόμενη επαναφορά της γενικής βάσης του 10 για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Το θέμα έχει πολλές παραμέτρους, θα ήθελα όμως να αναφερθώ στην κατά τη γνώμη μου σημαντικότερη η οποία, από όσο έχω αντιληφθεί, δεν έχει γίνει μέχρι τώρα αντικείμενο επαρκούς εξέτασης. Και αναφέρομαι συγκεκριμένα στην αναντιστοιχία που υφίσταται ανάμεσα στο αντικείμενο των εξετάσεων αφενός και την κατανομή των μαθητών σε σχολές αφετέρου.
Η κατάσταση σήμερα έχει ως εξής. Όταν έρχεται η στιγμή να δηλώσουν οι μαθητές τι επιθυμούν να σπουδάσουν, τους δίδεται η δυνατότητα να επιλέξουν ανώτερες ή ανώτατες σχολές που ανήκουν σε δύο Επιστημονικά Πεδία, από τα πέντε που υπάρχουν συνολικά. Κι εδώ είναι που αρχίζει το πρόβλημα, μια και σε πολλές περιπτώσεις οι επιλογές αυτές ελάχιστα σχετίζονται με τα μαθήματα στα οποία οι μαθητές εξετάστηκαν.
Θα εξετάσω δύο ξεχωριστές περιπτώσεις (όποιος θέλει μπορεί εύκολα να βρει πολλές άλλες). Ας πάρουμε λοιπόν αρχικά την περίπτωση ενός μαθητή της Θετικής Κατεύθυνσης, που έχει μέσο όρο 9 και δεν θα εισαχθεί πουθενά. Ο μαθητής αυτός όμως ενδιαφερόταν να σπουδάσει οινοποιός (πιθανόν και λόγω οικογενειακής επιχείρισης) και για το λόγο αυτό διάβαζε περισσότερο χημεία και βιολογία όπου έγραψε πάνω από τη βάση, ο μέσος όρος του όμως κατέβηκε λόγω των μέτριων επιδόσεών του στα μαθηματικά, στη φυσική και στην έκθεση. Το παιδί αυτό θα έκανε ίσως καλές σπουδές οινοποιού, όπου τα μαθήματα στα οποία υστέρησε έχουν μειωμένη βαρύτητα, δεν του δίδεται όμως η ευκαιρία…
Ας δούμε και την περίπτωση ενός μαθητή της Θεωρητικής Κατεύθυνσης, που έβγαλε μέσο όρο 15 αλλά έγραψε κάτω από τη βάση στα μαθηματικά Γενικής Παιδείας. Ο μαθητής αυτός δεν εισάγεται σε νομική σχολή του 1ου Επιστημονικού Πεδίου που ήταν και ο αρχικός του στόχος αλλά γίνεται τελικά δεκτός σε μια οικονομική σχολή του 5ου Επιστημονικού Πεδίου. Οι μαθηματικές του γνώσεις όμως είναι κατώτερες από αυτές που απαιτούνται για τις σπουδές του και σε συνδυασμό με τη γενικότερη γνωσιολογική του προσέγγιση, είναι πολύ πιθανό ότι θα δυσκολευτεί να παρακολουθήσει τα μαθήματα στη σχολή όπου έγινε δεκτός, οπότε ελάχιστη σημασία έχει το γεγονός ότι ο μέσος όρος της βαθμολογίας του είναι πολύ πάνω από το 10.
Αντιφάσεις σαν τις παραπάνω υπάρχουν πάρα πολλές και συνοψίζονται στο ότι η βάση 10 δεν συνιστά εχέγγυο καλών σπουδών, ούτε όμως είναι απόδειξη αποτυχίας. Το πρόβλημα που δημιουργείται είναι νομίζω ξεκάθαρο και οι υποθετικοί μαθητές μας έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται αδικημένοι.
Μια δυνατή λύση του προβλήματος θα ήταν να μοιράσει το Υπουργείο τις σχολές των Πανεπιστημίων, Πολυτεχνείων και ΤΕΙ σε πολλά ομογενή επιστημονικά πεδία, απαιτώντας από τους υποψηφίους να γράψουν καλά στο μάθημα ή στα μαθήματα που είναι αποφασιστικής σημασίας για τις σπουδές τους και όχι να έχουν απλώς γενικό μέσο όρο πάνω από το 10 για να εισαχθούν. Προκρούστεια μέτρα όπως η γενική βάση 10, όχι μόνο δεν βελτιώνουν το επίπεδο των σχολών αλλά, όπως ελπίζω ότι έδειξα, το υπονομεύουν.

Nίκος  Π

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged . Bookmark the permalink.

8 Responses to Η βάση του «10» : το λάθος «φάρμακο».

  1. Ο/Η firiki2010 λέει:

    Πρέπει να ομολογήσω ότι μεταξύ του υπάρχοντος συστήματος και του συστήματος με την βάση του «10» προτιμώ το δεύτερο. Γιατί αν μη τι άλλο αποτρέπει την εισαγωγή σε σχολές με κάτι απίθανους ΜΟ βαθμολογίας (6… 3…. και πριν μια διετία νομίζω έιχαμε και εισαγωγή με 0,9 !!!! )
    Παρά ταύτα η προσέγγιση σου με πείθει. Γιατί θέτει ένα απολύτως απαραίτητο πήχυ που ο υποψήφιος πρέπει να ξεπεράσει , προκειμένου να αποδείξει και τη δυνατότητα και την πραγματική επιθυμία του να σπουδάσει.
    Κλείνοντας το σχόλιο να επισημάνω ότι ο περιορισμός ή και η κατάργηση αξιολογήσεων , εξετάσεων κλπ στο εκπαιδευτικό μας σύστημα αντιμετωπίζεται από ορισμένους – που νομίζω φτιάχνουν και το κλίμα – περίπου ως αυτοσκοπός . Αξιολογήσεις, κριτήρια και «πήχεις» δεν αρέσουν

  2. Είναι ευχάριστο να πληθαίνουν οι φωνές εναντίον αυτής της ανοησίας.
    Είχα γράψει κι εγώ πρόσφατα κάποια διαφορετικά επιχειρήματα κατά της βάσης του «10» εδώ:
    http://aristeroschronographos.blogspot.gr/2013/02/blog-post.html

    Ευχαριστώ

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      Διαβάζοντας το έρθρο σας δεν μπορώ να μην επισημάνω ότι τα επιχειρήματα σας κατά της βάσης του «10» έχουν εντελώς διαφορετική στόχευση από αυτή του αρθρογράφου Αυτός ζητά μια «στοχευμένη αξιολόγηση» , εσείς στο άρθρο σας καμμία.
      Δεν θεωρείτε ότι με κάποιον τρόπο (ας ξεχάσουμε τη βάση του «10» του «8» ή του «6» ) η δυνατότητα και η επιθυμία ενός υποψηφίου πρέπει να αποδεικνύεται;;;;

      • Αγαπητό Φιρίκι2010

        Κατά τη γνώμη μου, το κύριο πρόβλημα στο οποίο πρέπει να εστιάσουμε είναι να αναδειχθεί πόσο λάθος είναι η μέθοδος της βάσης του «10», η οποία δυστυχώς κερδίζει θαυμαστές. Με αυτό το σκεπτικό θέλησα κι εγώ να συνεισφέρω στο διάλογο εδώ.
        Το ότι αυτά που λέω είναι διαφορετικά από αυτά του αρθρογράφου το επεσήμανα πρώτος.
        Ενώ ο κ. Νικος Π. δινει πρακτικά μια ιδέα στοχευμένης αξιολόγησης, εγώ θεώρησα ότι η αξιολόγηση είναι δεδομένη με το απολυτήριο του λυκείου, και παράλληλα μιλάω για αυστήρή αξιολόγηση κατά τη διάρκεια των σπουδών.
        Δε θέλω να είμαι απόλυτος όμως. Ο σκοπός μου δεν ήταν κανένας άλλος από το να συνεισφέρω σε ένα διάλογο ο οποίος θα μπορέσει να δώσει μια πιο αξιοκρατική μέθοδο από τη «βάση του 10», δίνοντας παράλληλα σε όσο το δυνατό περισσοτέρους υποψήφιους τη δυνατότητα να δοκιμαστούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

        Ευχαριστώ.

      • Ο/Η firiki2010 λέει:

        Αγαπητέ φίλε
        Κατ΄ αρχήν πάσα συνεισφορα στο διάλόγο είναι ευπροσδεκτη και χρήσιμη, πολύ περισσότερο όταν – όπως και στην περίπτωση σας- δεν χαρακτηρίζεται από πίστη για την κατοχή της απόλυτης αλήθειας.
        Η βάση του «10» αυτή τη στιγμή δεν ισχύει. Το ισχύον σύστημα αξιολόγησης για εισαγωγή είναι ικανοποιητικό; Κατά τη γνώμη μου όχι γιατί επιτρέπει την εισαγωγή σε υποψηφίους οι οποίοι με τις βαθμολογίες τους ούτε επιθυμία ούτε δυνατότητα σπουδών αποδεικνύουν. Αντε να πούμε πως θα γουστάριζαν μια πεντεετία φοιτητικής ζωής μακριά από το σπίτι.
        Η ιδέα για «ξεκαθάρισμα» εντός του Πανεπιστημίου αν και δεν είναι άσχημη 1. προυποθέτει άλλο Πανεπιστήμιο από το διαθέσιμο και 2 δημιουργεί άνευ λόγου επιβαρύνσεις και στα Πανεπιστήμια αλλά και στους φοιτητές (πχ μετά δύο χρόνια προσπάθειας σπουδών σου λένε ότι «δεν κάνεις»)
        Η άποψη μου συνίσταται στο να υπάρχει κάποιος πήχυς που οι υποψήφιοι πρέπει να ξεπεράσουν προκειμένου να συνεχισουν τις σπουδές τους. Εσείς θεωρείτε ότι αυτός ο πήχυς είναι το απολυτήριο του Λυκείου. Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλο μας. Το απολυτήριο του Λυκείου μπορείς να το πάρεις ΚΑΙ χωρίς κατά διάνοια να έχεις τις δυνατότητες ή την διάθεση να συνεχίσεις να σπουδάζεις. Το θέμα δεν είναι να «σπουδάσουν» απλώς όσο το δυνατόν περισσότεροι. Το θέμα κατά τη γνώμη μου είναι να ΣΠΟΥΔΆΣΟΥΝ (χωρίς εισαγωγικά ) αυτοί που πραγματι το επιθυμούν και είναι διατεθειμένοι να προσπαθήσουν γι αυτό.

      • Ο/Η Νίκος Π λέει:

        Είναι φυσικά αδύνατο να διαπραγματευτούμε το θέμα της αξιολόγησης ανεξάρτητα από τα άλλα ζητήματα της παιδείας. Το προπανεπιστημιακό έτος λχ κοστίζει πάρα πολύ και θα αφήνει αρκετούς υποψηφίους φοιτητές ξεκρέμαστους, όπως παρατήρησε και ο Φιρίκι2010 στην παρέμβασή του. Η σημερινή κατάσταση βέβαια είναι απαράδεκτη και δεν πρόκειται να βελτιωθεί αν τα προβλήματα δεν αντιμετωπιστούν σοβαρά και με συναίσθηση της πραγματικότητας.

  3. Ο/Η Dyer λέει:

    Πολύ σωστά το τοποθετείς το θέμα των εισαγωγικών Νίκο. Είναι μάλιστα πολύ εύκολο η κάθε σχολή να ορίσει την βάση του 10 ή και περισσότερο για το μάθημα ή τα μαθήματα που είναι σημαντικά για τις σπουδές που θα ακολουθήσουν.
    Υπάρχει ένα θέμα βέβαια με το επίπεδο των θεμάτων το οποίο δεν μπορεί να είναι πάντα του ίδιου επιπέδου και έτσι καθίσταται η βαθμολογία πολύ σχετική, όπως και το γεγονός ότι πολλές φορές ένας μαθητής δεν μπορεί να απεικονίσει σωστά τις γνώσεις του μέσα από τη διαδικασία των εισαγωγικών, όπως και το ότι κάποιος που δεν διαθέτει το απαραίτητο γνωσιακό επίπεδο σήμερα, δεν μπορεί να το κατακτήσεις μέσα στο ΑΕΙ αν θελήσει, αλλά νομίζω ότι δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος επιλογής.
    Εκείνο που θα ήθελα να προσθέσω είναι ότι οι εισαγωγικές θα πρέπει να ελέγχουν περισσότερο την κρίση του υποψηφίου και λιγότερο την αποστήθιση.
    Πάντως ισοπεδωτικά η βάση ή χωρίς βάση δεν βοηθά στη σωστή επιλογή των νέων σπουδαστών.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s