Ευτυχώς κάποια παιδιά είναι …»αλλιώς»

Θυμάμαι  μια  παλιά   παραίνεση / φράση  κλισέ  που  άκουγα  συχνά    στα  μαθητικά  μου  χρόνια  που  αποτελούσε  ταυτόχρονα  και  τον  δικαιολογητικό  λόγο  των  μαθητικών  μας  «βασάνων» :  « Να  γίνετε  άνθρωποι  χρήσιμοι   για τον  εαυτό  σας  και   για την  κοινωνία».  Μάλλον  δεν  την  πολυκαταλάβαινα  τη  φρασούλα  αυτή  κι  ας  την  έχωνα  κατά  περίπτωση    δεόντως  προσαρμοσμένη  σε  καμμιά  έκθεση.

Πολύ  αργότερα  συνειδητοποίησα  το  βαθύτερο  νόημα  της  και  κυρίως  τι  δουλειά  έχει  η  κοινωνία  με  το  αν  και  πως   θα  σπουδάσω  εγώ.    Κατάλαβα  κάποια  στιγμή   πως  τα  σχολεία  και  τα  Πανεπιστήμια  δεν  υπάρχουν  μόνο  για  τους  μαθητές για  τον  καθένα  ατομικά   (πολύ περισσότερο  δεν  υπάρχουν  για   να  έχουν  δουλειά  και  να  πληρώνονται οι   καθηγητές). Υπάρχουν  γιατί  η  κοινωνία    χρειάζεται  δικηγόρους ,  γραφίστες, μηχανικούς ,  νοσοκόμους, και  βέβαια   χρειάζεται    ανθρώπους με  παιδεία.  Και  τους  χρειάζεται  για  να  μπορεί  να  λειτουργεί  ομαλά  και  αποτελεσματικά.  Για  όλους.

Δείτε    τώρα αυτά  τα  βιντεάκια  απο  το  άρθρο  του  protagon  “Η  ντροπή  του  μέλλοντος  μας»   http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.paideia&id=23671  και  πείτε  μου  πόσες  ελπίδες  έχουν  αυτά  τα  «παιδιά»  να  κάνουν  κάτι  στη  ζωή  τους   και  πόσες  ελπίδες    έχει  αυτή   η κοινωνία  να  δει  κάτι  από  αυτά  τα  «παιδιά» . Προφανώς  καμμία. Αντε  μερικοί  από  αυτούς, οι  πιο  θρασείς  και  οι  πιο  άχρηστοι  να   εξελιχθούν   ως  συνδικαλιστές, δημοσιογράφοι και    επαγγελματίες  «αγωνιστές»     σε  τηλεοπτικές  περσόνες  που  θα  βγάζουν  το  ψωμί  τους  περιφέροντας  την  «ευαισθησία»  τους  και  την  αγανάκτηση  τους  για  την  άδικη  κοινωνία   και  γενικώς  εκπροσωπώντας… κατι. Μπορεί  μάλιστα  κι  αυτά  τα  βιντεάκια  να   τα    φέρουν  ως  παράσημα  και  να  καμαρώνουν. Πιθανώς  μαζί  τους  να  καμαρώνουν  και οι  γονείς  τους.

Πως  φτάσαμε  εδώ;  Οχι  τυχαία.  Δεκαετίες  «νεολαγνείας», δεκαετίες  ανεμελιάς,  δεκαετίες  γλειψίματος  στην  εκάστοτε  νέα  γενιά. Γλείψιμο  από  γονείς  ,  από  δασκάλους,  από  δημοσιογράφους, από  πολιτικούς,  από  διανοούμενους.  Με  το  αζημίωτο  φυσικά. Κάνοντας  «εύκολή»  τη  ζωή  των  εκάστοτε  νέων,  αποθεώνοντας  τους  μόνο  για  το  γεγονός  ότι  ήταν  «παιδιά»  οι  διάφοροι  γλειψηματίες  εξασφάλιζαν  κι  αυτοί  τα  δικά  τους  κέρδη.  Την  ησυχία  τους,  τη  δυνατότητα  να  μην  χαλάσουν  την  «ζαχαρένια»  τους, και  να  ασχοληθούν  με  τις  δουλειές του,  τις  ψήφους  που  χρειαζόταν (γνωστά  και ως   «ψηφαλάκια»),  τον  έπαινο  του  πλήθους,  την  ευκαιρία  να  «πουλήσουν» (οτιδήποτε  ..περιοδικά… εκπομπές… βιβλία  … τον  εαυτό  τους).

Κι  έτσι  αλληλοκολακευόμενοι  και  εφησυχασμένοι  φτάσαμε  ως  εδώ. Και  σκεφθείτε  ότι  οι  18άρηδες  του  ΄80 έχουν  γίνει  σχεδόν  παππούδες.  Και  σήμερα  ψαχνόμαστε  ακόμα  «γιατί»  και  «πως»   κι  αναζητάμε  τους  εχθρούς  που  «μας  την  είχαν  στημένη».

Μην  πανικοβάλλεστε  όμως. Μπορεί  100 «παιδιά»  (γράφω  «παιδιά»  για  να  μην  χρησιμοποιήσω  κανένα  πολύ  βαρύ  χαρακτηρισμό)  να  δίνουν  τον  τόνο, αλλά  πίσω  τους ,  στο  ημίφως  που  δεν  καλύπτουν  οι  κάμερες  υπάρχουν ακόμα   χιλιάδες  νέοι  άνθρωποι  που  είναι  «αλλιώς».  Σπουδάζουν (προσπαθούν  τουλάχιστον),  δουλεύουν,   φροντίζουν  για  το  μέλλον  τους (εμμέσως  και  για  το  δικό  μας).   Πιο  τυχεροί  ίσως, με  άλλους  γονείς,  με  άλλους  δασκάλους,  με  διαφορετικές  αντιστάσεις  και  με    φίλτρα  που  τους  επέτρεψαν  να  προσλάβουν  διαφορετικά   το  «γλείψιμο»  της  κοινωνίας  και  την  προσπάθεια  «σωτηρίας»  τους  από  τις  ευθύνες  πορεύονται  τον  δικό  τους  δρόμο.

Είναι  σίγουρο  ότι  στη  ζωή  τους   αυτά  τα   παιδιά  θα  πετύχουν  πολύ  περισσότερα  πράγματα και  δυστυχώς  είναι  εξ  ίσου  βέβαιο  ότι  θα  φορτωθούν  και  τα  βάρη   που  δημιουργούν   τα  «παιδιά»  του  βίντεο.   Θα  τα  καταφέρουν;   Δεν  ξέρω  να  σας  πω.  Θα  το  παλέψουν    όμως . Kάποιοι  θα  μείνουν  εδώ,   κάποιοι  θα  φύγουν  /φεύγουν/  έφυγαν  ήδη  (ευτυχώς  όχι  μέσα  στην μιζέρια  και  την  κλαψα  των  τραγουδιών  του  Καζαντζίδη   του  ΄50  και  του ΄60 ). Κι  όλοι  τους  θα  το  παλέψουν με  το  δημιουργικό  πάθος  και   το    αισιόδοξο  χαμόγελο (καμμιά  φορά   και λίγο  πικρό)  που   ταιριάζουν  στους  πραγματικά  νέους  ανθρώπους.   Τα   «οργισμένα»  «παιδιά»    του  βίντεο   έχουν  γεράσει  πριν  την  ώρα  τους  και  δεν  το  ξέρουν.

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ-firiki20102010

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Ευτυχώς κάποια παιδιά είναι …»αλλιώς»

  1. Ο/Η Νίκος Π λέει:

    To βίντεο με τάραξε αρκετά και δυσκολεύομαι να εκφραστώ. Λυπάμαι και ντρέπομαι μαζί, θα ήταν όμως καλύτερο, στα πλαίσια του δημοκρατικού διαλόγου που κάποιοι έχουν διά της βίας καταργήσει στις ανώτατες σχολές, να δούμε και την αντίθετη άποψη. Για εισηγητή προτείνω τον συμπολίτη μας και έγκριτο πανεπιστημιακό κ. Απόστολο Διαμαντή που διδάσκει Νεότερη και Σύγχρονη Ελληνική Ιστορία στο Τμήμα Ιστορίας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου. Ο εξαίρετος αυτός κύριος γράφει για το θέμα:
    http://www.protagon.gr/?i=protagon.el.paideia&id=23677
    Τα συμπεράσματά του είναι ότι «τα έκτροπα στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ προκαλούνται εξαιτίας της κρίσης» και ότι «όποιος έχει την ισχύ θα επιβάλει τη θέλησή του στον άλλον». Δεν θα κρίνω το πρώτο διότι θεωρώ ότι δεν επιδέχεται σχολιασμού, θα σημειώσω μόνο για το δεύτερο ότι επειδή έκανα όλες τις πανεπιστημιακές μου σπουδές τον καιρό της χούντας, μπορώ να πω ότι αυτό θα μπορούσε με ελάχιστες αλλαγές να προέρχεται από το Στυλιανό Πατακό που θα δήλωνε ότι «η Εθνική Κυβέρνησις έχει την ισχύ να επιβάλει τη θέλησή της». Όσο για τους «παρανομούντες που είναι εκατομμύρια» και τα λοιπά περί «λαϊκής έγκρισης», δεν δείχνουν τίποτε άλλο από την αντίληψή του για τη Δημοκρατία και το επίπεδο αυτών στους οποίους απευθύνεται.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s