Το θέμα της έκθεσης στις Πανελλαδικές

Το  θέμα    της  έκθεσης  στις  Πανελλαδικές  εξετάσεις  χαρακτηρίστηκε  από  πολλούς  ως  τεχνοφοβικό και   «συντηρητικό»    και  κάποιοι  διατύπωσαν  πολλές  αντιρρήσεις  (καθόλου  παράλογες)  για  τα  όσα  διατυπώνει  στο  συγκεκριμένο  απόσπασμα  του  βιβλίου  του  ο κ Γραμματικάκης. Στο  link  που  ακολουθεί  http://www.iefimerida.gr/sites/default/files/panelladikes-thema.pdf  μπορείτε  να  δείτε     και  το  απόσπασμα   και  τις   σχετικές  ερωτήσεις  που  δόθηκαν  στους  εξεταζόμενους

Αυτό  που  προκύπτει  κατά  την  άποψη  μου   είναι  το  εξής

Από  τους  εξεταζόμενους  ζητήθηκε   1. να  κάνουν  μια  περίληψη  των  απόψεων   που    στο  συγκεκριμένο  απόσπασμα   διατυπώνει  ο  συγγραφέας       και  2.  να  αναπτύξουν  το  νόημα  μιας  συγκεκριμένης  φράσης  του  αποσπάσματος.

Τους  ζητήθηκε  δηλαδή  να  αποδείξουν  την  ικανότητα  τους  να  κατανοήσουν  και  να  αναπαράγουν  την  άποψη  του κ Γραμματικάκη. Δεν  τους  ζητήθηκε  ο  σχολιασμός  ή  η  τοποθέτηση  τους  επί  του  θέματος. Πολύ  περισσότερο  δεν  τους  ζητήθηκε  η  συμφωνία  τους. Ο  κ Γραμματικάκης  διατυπώνει  κάποιες  απόψεις  Τεχνοφοβικές , συντηρητικές, προοδευτικές,  ανόητες,  αμφισβητήσιμες ,  ανατρεπτικές  … είναι  απολύτως  αδιάφορο. Το  ζητούμενο    για  τους  εξεταζόμενους  ήταν  να  καταλάβουν  και  να  αναπαράγουν  (περιληπτικά  ή  αναλυτικότερα)  το  κείμενο  και  κάποια  συγκεκριμένα  σημεία  του.

Απόψεις    ζητήθηκαν    από  τους  εξεταζομένους – και  μάλιστα  όχι  σε  συνάρτηση  με  ό,τι   διατυπώνει ο κ Γραμματικάκης –  για  τις  επιπτώσεις  της  έλλειψης  σεβασμού  του  ανθρώπου  προς  το  φυσικό περιβάλλον  και  τους  τρόπους  αποκατάστασης  της  σχέσης  του  με  αυτό. Εκεί  ο  εξεταζόμενος  έχει  την  δυνατότητα    και  απόψεις  να  διατυπώσει,και  ενστάσεις  να  προβάλει,  και  προτάσεις  να  κάνει.

Πέραν  αυτού-  κατά  τη  γνώμη  μου – δεν  υπάρχει  τεχνοφοβικό ή  συντηρητικό   ή  προοδευτικό  θέμα.   Το  θέμα  μπορεί  να  είναι  οτιδήποτε. Το  ζητούμενο  είναι  ό  εξεταζόμενος  να   μπορεί  να  κατανοήσει , να  αναπαράγει   (περιληπτικά  ή  αναλυτικότερα)  ένα  κείμενο  ( το  όποιο  κείμενο)  και – εφ΄ όσον  του  ζητείται – να  διατυπώσει  την  δική  του  άποψη   για  το  θέμα  (την  όποια  άποψη )  με    ευκρίνεια  και  με  λογικά  επιχειρήματα (Α, ναι  ! Και  ορθογραφημένα) . Το  θέμα  είναι  δηλαδή   η προσέγγιση   που  κάνει  ο  εξεταζόμενος.  Και  βεβαίως  ακόμα  και  σε  αυτή  την  περίπτωση  δεν  μπορεί  να  κρίνεται    αν  η  προσέγγιση  είναι  «προοδευτική»  ή  «συντηρητική».

Ας  μην  ανακαλύπτουμε  λοιπόν  θέματα  εκεί  που  δεν  υπάρχουν. Ούτως  ή  άλλως  θέματα  με  τις  Πανελλαδικές υπάρχουν  αρκετά.

Συγχωρείστε  μου  μια  μικρή  προσωπική  παλιά  ιστορία : Το  θέμα  της  έκθεσης  στο  φροντιστήριο  είναι  κάποιοι  στίχοι  του  Κάλβου: » Ελεύθερος  ή  δούλος/ τι  χρησιμεύει  αν  είναι/   μόνο  ας  ζήσει ο  άνθρωπος/ ότι είναι  η γη  παράδεισος/ και η  ζωή  μία « Τρεις  από  τους  20 περίπου  μαθητές  της  τάξης   για  κάποιους  λόγους   κινηθήκαμε  στην  αντίθετη  κατεύθυνση    από  την  προτροπή  του  ποιητή,   επιχειρηματολογώντας –   προφανώς  με  διαφορετικούς  τρόπους  –  γύρω  από  το  ότι  το  «ελεύθερος»   ή  το  «δούλος»  μετράει  πολύ  γι  αυτή   ζωή   τη  μία  που  διαθέτουμε.   Οι  «τρεις»  αποσπάσαμε  τον  έπαινο  του  καθηγητή  για  την  προσέγγιση  μας  (δεν  ξέρω  τι θα  συνέβαινε  αν  το  θέμα  μάς  τύχαινε  στις  Πανελλήνιες)  και    ενδεχομένως  συμπτωματικά  οι  «τρείς»  ήμασταν  οι  τρεις  από  τους  τέσσερις  που περάσαμε  από  εκείνο  το  τμήμα   του  φροντιστηρίου  στη  Νομική. Πλην  όμως    αυτό  δεν  σημαίνει   ούτε  πως  η  άποψη  του  ποιητή  ήταν  για  πέταμα, ούτε  πως    η  έκθεση  μας  ήταν  αναγκαστικά    καλύτερη   από  κάποιου  άλλου   που  θα  είχε  υπερασπισθεί  την  άποψη  του  ποιητή  συγκροτημένα,  με  επιχειρήματα  κι  ευαισθησία.

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ- firiki2010

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

5 Responses to Το θέμα της έκθεσης στις Πανελλαδικές

  1. Ο/Η Νίκος Π λέει:

    Όπως τα λες, δες και την άποψη της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων:
    http://www.esos.gr/article/eidisis-panaladikes/apopsi-panellinias-enosis-filologon-neoellhniki-glossa

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      Ως μη φιλόλογος και άρα καθόλου ειδικός αισθάνομαι εξαιρετικά άβολα να διαφωνώ με την ΠΕΦ αλλά ειλικρινά δεν καταλαβαίνω .

      Αναφέρει η ΠΕΦ «…Β.1.Απαιτείται σχολιασμός της άποψης ότι η ανάπτυξη των ποικίλων ηλεκτρονικών μέσων όχι μόνο δεν καταργεί την ανθρώπινη μοναξιά και αποξένωση αλλά και τις επιτείνει. »

      Εν τούτοις η οδηγία προς τους εξεταζομένους μου φαίνεται διαφορετική: «… Β1 Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100-120 λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος που ακολουθεί»

      Από πότε ο ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ταυτίζεται με την ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ ενός αποσπάσματος;;;;;

      • Ο/Η Νίκος Π λέει:

        Ναι, εδώ φαίνεται να υπάρχει αντίφαση. Σχετικά με την καταλληλότητα του κειμένου πάντως, η ΠΕΦ δεν κάνει κριτική.

  2. Ο/Η ORESTIS K. λέει:

    Τη πατησα κι εγω σ¨αυτο , η ανταρα σηκωθηκε για την αποψη Γραμματικακη περι τεχνολογιας-αποξενωσης , ενω το θεμα εκθεσης αφορουσε καθαρα το περιβαλλον. Θεωρηθηκε τεχνοφοβικη η αποψη αυτη που σε μια εποχη που τρεχαλαμε προς την τεχνολογια , αυτη παρουσιαζεται ως μπαμπουλας για την ισορροπια μας. Νομιζω οτι εβαλε το χερακι της και η πολιτικη για να γινει αυτο , με δεδομενο τον ορο τεχνοφασισμος που πεταχτηκε απο τον ΣΥΡΙΖΑ. Να πω μονο οτι συμφωνα με τις οδηγιες που ειχα καταλαβει για την εκθεση , στην αναπτυξη ενος αποσπασματος μπορεις ακομη και να προσθεσεις δικα σου σχολια , αρκει να εχουν κεντρο την ουσια αυτου του αποσπασματος. Αλλιως , επαναλαμβανεις μονο οσα σου λεει το κειμενο λιγο πιο αναπτυγμενα αλλα χωρις αλλη προσωπικη συνεισφορα. Ο σχολιασμος δηλ. ο προσωπικος δεν θεωρειται εκτος θεματος…Ειναι μερος της αναπτυξης …

  3. Ο/Η Kathleen Hodge λέει:

    Τους ζητήθηκε δηλαδή να αποδείξουν την ικανότητα τους να κατανοήσουν και να αναπαράγουν την άποψη του κ Γραμματικάκη. Δεν τους ζητήθηκε ο σχολιασμός ή η τοποθέτηση τους επί του θέματος. Πολύ περισσότερο δεν τους ζητήθηκε η συμφωνία τους. Ο κ Γραμματικάκης διατυπώνει κάποιες απόψεις Τεχνοφοβικές , συντηρητικές, προοδευτικές, ανόητες, αμφισβητήσιμες , ανατρεπτικές … είναι απολύτως αδιάφορο. Το ζητούμενο για τους εξεταζόμενους ήταν να καταλάβουν και να αναπαράγουν (περιληπτικά ή αναλυτικότερα) το κείμενο και κάποια συγκεκριμένα σημεία του.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s