Η Αριστερά που ξέρουμε δεν μπορεί να είναι μεταρρυθμιστική (του Λ.Καστανά)

 Από  τα  πιο  θαρραλέα   άρθρα  που  διάβασα  στο  διαδίκτυο   τα τελευταία   ….. χρόνια  ,  γιατί  το  γράφει  ένας  αριστερός  και  μάλιστα  εν  ενεργεία. Το  κάνει  τρομακτικά  επίκαιρο  η  χθεσινή   στάση  του  κ  Κουβέλη.
Η  ΑΡΙΣΤΕΡΑ  ΠΟΥ  ΞΕΡΟΥΜΕ  ΔΕΝ  ΜΠΟΡΕΙ  ΝΑ  ΕΙΝΑΙ  ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΤΙΚΗ
του Λεωνίδα Καστανά
 
Ας υποθέσουμε ότι ο Αντώνης δεν έκλεινε άγαρμπα την ΕΡΤ και ήθελε να την αναδιαρθρώσει επί της ουσίας. Όχι σε χρόνο αόριστο, αλλά σε 6 μήνες. Όχι μεταφέροντας τις ξανθιές στο ισόγειο και τους ψηλούς στον τρίτο,  αλλά περιορίζοντας το μέγεθος και τις δραστηριότητές της  στα μέτρα που μπορεί να σηκώσει μια πτωχευμένη χώρα με άλλες σοβαρότερες προτεραιότητες. Με ανεξάρτητη διοίκηση όπως προβλέπει το σχέδιο της επιτροπής Αλιβιζάτου. Με αξιολόγηση του προσωπικού από ανεξάρτητη αρχή. Χωρίς κομματικά κριτήρια. Με απολύσεις όσων δεν χρειάζονται, με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ.
 Πόσοι εργαζόμενοι θα συμφωνούσαν; Ποια συνδικάτα θα συνέβαλαν στην αναδιάρθρωση; Πόση και ποια Αριστερά θα αποδέχονταν τη διαδικασία;
Πανώ, κατάληψη, Άξιον Εστί, Συριζαίικα συνθήματα και μια δυο τρεις….. πολλές βίλες «Αμαλία». «H EΡT χρειάζεται αναδιάρθρωση αλλά όχι απολύσεις εργαζομένων.»
Το πρόβλημα λοιπόν δεν είναι η ΕΡΤ. Η κυβέρνηση δεν κινδυνεύει επειδή σήμερα κλείνει την ΕΡΤ. Αύριο θα κλείσει 500 μικρά σχολεία, 100 ανύπαρκτα πανεπιστημιακά  τμήματα, 10 νοσοκομεία που υπολειτουργούν. Η κυβέρνηση θα πάρει την απόφαση, αλλά δεν θα τα κλείσει αυτή, ούτε η τρόικα. Θα τα κλείσει η ίδια η ζωή. Η απλή αριθμητική των εσόδων-εξόδων.
 Η κυβέρνηση αυτή και κάθε κυβέρνηση θα κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή επειδή θα είναι υποχρεωμένη να περιορίσει το κράτος.
Στο παραφουσκωμένο, σπάταλο, πολυπλόκαμο κράτος αναδιάρθρωση σημαίνει και καταργήσεις. Και αξιολογήσεις και απολύσεις αλλά και προσλήψεις με σοβαρά κριτήρια. Με συμβάσεις ορισμένου έργου για εξειδικευμένους υπαλλήλους που προσλαμβάνονται για να κάνουν κάτι συγκεκριμένο και όταν το τελειώσουν απολύονται και δεν διεκδικούν νομικά τη μονιμοποίησή τους μέσω συνδικαλιστών-υπουργών.
Αλλά το πολιτικό σύστημα έχει μάθει αλλιώς. Μόνο να προσλαμβάνει και να μοιράζει. Και όταν πιέζεται από τα πράγματα να κάνει αλλαγές στο μυαλό του έχει να ξαναστήσει την ίδια μηχανή αλλά με κομματικά κριτήρια και πάλι, εν ανάγκη διακομματικά.
Η Αριστερά δεν μπορεί να υπογράψει ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. Που θα περιορίζουν το κράτος, που θα ανοίγουν την οικονομία στον ανταγωνισμό. Που θα  βγάζουν δημόσιους υπάλληλους στο δρόμο. Έστω και αν 1,5 εκατομμύριο εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα είναι άνεργοι. Έστω και αν όλες οι βάναυσες προσαρμογές γίνονται για να συντηρούνται απείραχτες οι κρατικές δομές.  Φυσικά και θα έκανε τα ίδια αν βρισκόταν στην εξουσία και ήθελε να παραμείνει. Αλλά δεν είναι και δεν θα είναι στο άμεσο μέλλον. Και όση από την Αριστερά είναι σήμερα στα πράγματα, θα αναζητά τρόπους να υπεκφύγει από τα πραγματικά επίδικα. Θα αποφεύγει να προτείνει τα δικά της μοντέλα αναδιάρθρωσης γιατί αυτά κάποιους θα δυσαρεστήσουν. Θα αποκρύβει τις επεξεργασίες που η ίδια έχει κάνει γιατί  κάποιο σωματείο έχει εκλογές και δεν πρέπει να δυσκολέψει τη θέση των συνδικαλιστών της, γιατί δεν είναι η κατάλληλη συγκυρία, γιατί είναι ο Ερμής ανάδρομος.  Γιατί και η Αριστερά είναι πελατειακή.
 

Να αποφασίσουμε ένα πράγμα και να το πούμε ανοικτά, σαν άσκηση θάρρους. Η Αριστερά που ξέρουμε δεν μπορεί να είναι πραγματικά μεταρρυθμιστική. Φτιάχτηκε, αγωνίστηκε, υπέφερε για ένα μεγάλο και προστατευτικό κράτος, για ισχυρές συντεχνίες που συνδιοικούν, απαιτούν και επιβάλλουν. Στην ουσία φαντασιώθηκε το σοβιετικό κράτος σε καπιταλιστικό περιβάλλον. Θα το υπερασπιστεί μέχρι το τέλος είτε σε αριστερόστροφη είτε σε δεξιόστροφη συσκευασία.

http://mhmadas.blogspot.gr/2013/06/blog-post_20.html

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

13 Responses to Η Αριστερά που ξέρουμε δεν μπορεί να είναι μεταρρυθμιστική (του Λ.Καστανά)

  1. Ο/Η Νίκος Π λέει:

    Αριστερός σήμερα σημαίνει απλά ιδεολόγος του κρατισμού με ιδιωτική χρηματοδότηση. Τα λόγια του Καστανά, ιδιαίτερα όταν απευθύνεται σε ανθρώπους που έχουν ταυτίσει την ύπαρξή τους με τον κορπορατισμό, δυστυχώς τα παίρνει ο άνεμος.

    • Ο/Η Κ. λέει:

      Αν επιτρέπεται,μια παρατήρηση μόνο.»Αριστερός σήμερα σημαίνει απλά ιδεολόγος του κρατισμού με ιδιωτική χρηματοδότηση.»
      Αν είναι δυνατόν πλέον!

  2. Ο/Η Κ. λέει:

    Με δεδομένη τη θέση μας για τους τους ψευδεπίγραφους διαχωρισμούς της εργατικής τάξης (ανάμεσα σε »αριστερά» »δεξιά» κοκ) και των υπόλοιπων φτωχών στρωμάτων καθώς και ότι κυρίαρχο αντικειμενικά δίλημμα τίθεται ανάμεσα στην καπιταλιστική οικονομία και κοινωνικοποίηση-σοσιαλιστική οικοδόμηση,το παραπάνω κείμενο δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια ακόμα απόπειρα για να καλλιεργηθεί η λογική,η τάση της υποταγής.
    Αντί άλλης απάντησης,μεταφέρω σχετικά σχόλια που είχα γράψει σε άλλο ιστολόγιο-το οποίο παρακολουθώ.Βέβαια δεν υπάρχει απόλυτη νοηματική σύνδεση-επειδή τα εκεί σχόλια αποτελούν απαντήσεις-αλλά πιστεύω γίνεται σαφής η θέση του ΚΚΕ για τον λεγόμενο δημόσιο τομέα καθώς και τη »θεωρία περί υπεράσπισης του κρατισμού».Έτσι:
    1)Είναι φανερή η ιδεολογική προσέγγιση την οποία υιοθετείς.
    Το ΚΚΕ έχει ξεκαθαρίσει ότι σε καμιά περίπτωση δεν υπερασπίζεται τη ως τώρα μορφή του καπιταλιστικού δημόσιου τομέα.Η οποία βέβαια εμφάνιζε και εμφανίζει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.Και όχι μόνο στα πλαίσια της ελληνικής καπιταλιστικής οικονομίας,αλλά και σε διεθνές επίπεδο,παρά τις όποιες και υπαρκτές διαφοροποιήσεις.Έχει πολύ ορθά εντοπίσει τη βασική αιτία της πολιτικής των λεγόμενων κρατικοποιήσεων και εθνικοποίησεων των προηγούμενων δεκαετιών.
    Στη σημερινή φάση επιχειρείται η συγκρότηση ενός σαφώς πιο συρρικνωμένου δημόσιου τομέα σε όλα τα επίπεδα (παρεχόμενων υπηρεσιών,προσωπικού κλπ),με δυσμενέστερες εργασιακές σχέσεις.Σαφώς πιο ευέλικτου ”σχήματος” προκειμένου να υπηρετούνται με ακόμα μεγαλύτερη ταχύτητα και αποτελεσματικότητα οι ανάγκες του μονοπωλιακού κεφαλαίου που κυριαρχεί.Θα εξακολουθήσει δηλαδή να υφίσταται κρατικός έλεγχος και ιδιοκτησία στους τομείς εκείνους όπου τα συμφέροντα του κεφαλαίου δεν επιτρέπουν επενδύσεις.Αντίθετα,οι τομείς,οι παρεχόμενες υπηρεσίες και υποδομές που παραχωρούνται πλέον μέσω της εντεινόμενης πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων θα αναληφθούν από το ιδιωτικό-μεγάλο κεφάλαιο προκειμένου να εξευρεθούν εκείνα τα αναγκαία πεδία επένδυσης των συσσωρευμένων κεφαλαίων,νέοι τομείς κερδοφορίας.
    Δεν είναι έτσι λοιπόν όπως η αστική προπαγάνδα (όχι μόνο εκ μέρους των κομμάτων που αποτελούν τη συγκυβέρνηση) επιχειρεί να ”πείσει”.
    2)Επειδή ήδη σου απάντησε πολύ σωστά ο σ.Φάρος,θα προσθέσω μόνο για το θέμα των υπερκοστολογήσεων που αναφέρεις.Ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα αποτελέσματα των λεγόμενων ΣΔΙΤ στον χώρο ιδίως των ΟΤΑ (”Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα”).Μόνο στο ζήτημα της ανέγερσης νέων σχολικών κτηρίων το κόστος μέσω ΣΔΙΤ ήταν πολλαπλάσιο σε σύγκριση με τα αντίστοιχα έργα που αναλάμβανε ο ΟΣΚ.
    Αντίστοιχα,αποκαλύπτεται και το τι συμβαίνει με το κόστος κατασκευής και συντήρησης των εθνικών αυτοκινητόδρομων.Όπως και ποιος είναι ο πραγματικά ωφελημένος από το υπέρογκο κόστος τστους σταθμούς διοδίων.
    Μάλλον απέφυγες να το διαβάσεις και έτσι εξακολουθείς να κρίνεις τις θέσεις του ΚΚΕ από το τι ”γράφεται” ή ”διαδίδεται” για αυτές.
    Το ΚΚΕ δεν υπερασπίζεται την μέχρι τώρα μορφή του δημόσιου τομέα.Με μια σειρά αρνητικών στοιχείων που υπηρέτησαν με άλλους τρόπους τη σταθερή και διαχρονική πολιτική υπέρ του κεφαλαίου (όπως με τη δημιουργία υπολογίσιμου μεγέθους εργατικής αριστοκρατίας.Όχι βέβαια ότι και στον ιδιωτικό τομέα δεν υπήρξε αντίστοιχη εξέλιξη).
    Όσον αφορά την κατάσταση στο συνδικαλιστικό κίνημα,εκεί η θέση του ΚΚΕ και των ταξικών δυνάμεων είναι ξεκάθαρη και γνωστή.
    Από την άλλη οι φορείς εκείνοι που υπηρετούν τα συμφέροντα του κεφαλαίου-κυρίως τα αστικά πολιτικά κόμματα-αυτοί που δημιούργησαν και προκάλεσαν τα φαινόμενα εκφυλισμού του συνδικαλιστικού κινήματος,”ενδιαφέρονται” για την ”εξυγίανση” κλπ;Προφανώς όχι.Στόχος τους είναι να εκλείψει κάθε μορφή συλλογικής,αγωνιστικής δράσης,εκπροσώπησης κοκ.Να βρίσκεται ο κάθε εργαζόμενος ατομικά στην πλέον δυσχερή θέση απέναντι στην πανίσχυρη της εργοδοσίας.
    Γενικότερα,καλλιεργείται η ύπαρξη μιας υποτιθέμενης ”αντίθεσης” ανάμεσα στον ”ιδιωτικό” και ”δημόσιο” τομέα.Στην πραγματικότητα τόσο με την πολιτική των κρατικοποιήσεων όσο και των ιδιωτικοποιήσεων ανάμεσα στον καπιταλιστικό δημόσιο τομέα και στον καπιταλιστικό ιδιωτικό τομέα υπάρχει σύμφυση και αλληλοτροφοδότηση.

  3. Ο/Η Dyer λέει:

    Το έχω γράψει πολλές φορές. Οι ανοιχτές φιλελεύθερες οικονομίες είναι για τους χαμένους. Οι μεγάλοι, οι κερδισμένοι εφαρμόζουν προστατευτισμό στα σημαντικά της οικονομίας, ένα είδος εθνικού προστατευτισμού.
    Οι εκπρόσωποι βέβαια του νεοφιλελευθερισμού (πολυεθνικές κτλ) βλέποντας τα συμφέροντά τους να κινδυνεύουν από την αριστερά, έχουν επιδοθεί σε μια άνευ προηγούμενου προβοκάτσια συγχέοντας τον κοινωνικό προστατευτισμό, με την προστασία των συντεχνιακών συμφερόντων. Η προστασία της εργασίας για παράδειγμα συγχέεται προβοκατόρικα με τη προστασία των ατόμων που εργάζονται ή το είδος του επαγγέλματος προβάλλοντας ιδιοτέλειες και συναλλαγές, αυτά που γνωρίζουν δηλαδή από την αστική επανάσταση όπου οι συντεχνίες ήταν τα κύτταρα της επανάστασης. Βέβαια σε όλο αυτό το στόρι παραβλέπεται ότι το πελατειακό κράτος των συντεχνιών είναι αυτό που δημιούργησαν τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν όλα αυτά τα χρόνια. Aστοί κυβερνούσαν συντεχνίες θα είχαμε, απορώ που έχει ανάμιξη η αριστερά.
    Τώρα βέβαια που ο καπιταλισμός έχει μεταλλαχθεί σε άκρως συγκεντρωτικές μορφές, οι συντεχνίες αποτελούν εμπόδιο και προσπαθεί να τις αφανίσει συμπαρασύροντας ανθρώπους και αξίες. Τις αξίες και τον άνθρωπο προσπαθεί να στηρίξει η αριστερά όχι τις συντεχνίες όπως προβοκατόρικα προβάλλεται firiki2010.
    Δυστυχώς ο Καστανάς είναι θύμα αυτής της πλάνης. Συγχέει τη προστασία των ανθρώπων και των οξιών της αριστεράς με το πελατειακό παλαιό αστικό κράτος που προστάτευε τις συντεχνίες το δομικό του στοιχείο.

    • Ο/Η Νίκος Π λέει:

      1. «Οι μεγάλοι, οι κερδισμένοι εφαρμόζουν προστατευτισμό στα σημαντικά της οικονομίας» – αναφέρεσαι προφανώς στους Κινέζους πρώην κομμουνιστές και νυν καπιταλιστές με πατέντα.

      2. «Οι εκπρόσωποι βέβαια του νεοφιλελευθερισμού (πολυεθνικές κτλ) βλέποντας τα συμφέροντά τους να κινδυνεύουν από την αριστερά, έχουν επιδοθεί σε μια άνευ προηγούμενου προβοκάτσια» – σε ποια περιοχή του κόσμου και σε ποια αριστερά αναφέρεσαι; Μήπως εννοείς πχ ότι η VW κινδυνεύει από τη Die Linke;

      3. «το πελατειακό κράτος των συντεχνιών είναι αυτό που δημιούργησαν τα αστικά κόμματα» – ενώ η ελληνική αριστερά αγωνίστηκε και αγωνίζεται σκληρά κατά των συντεχνιών, έτσι δεν είναι;

      4. «Τώρα βέβαια που ο καπιταλισμός έχει μεταλλαχθεί σε άκρως συγκεντρωτικές μορφές» – αυτό το φαινόμενο εμφανίζεται από το δέκατο ένατο αιώνα και η απάντηση της αριστεράς ήταν πάντα ο αγώνας κατά των ιδιωτικών μονοπωλίων (όπως αυτός που δίνει καθημερινά το ΚΚΕ) και υπέρ των δημόσιων και του (τόσο επιθυμητού) μελλοντικού κρατικού δικού της. Σε τι διαφέρει λοιπόν η άποψή σου από αυτήν του Κ;

      5. «Τις αξίες και τον άνθρωπο προσπαθεί να στηρίξει η αριστερά» – κι εγώ μαζί της, δυστυχώς όμως η μη σοσιαλδημοκρατική αριστερά έχει σαν πρότυπο το άθλιο, αντιπαραγωγικό και αποτυχημένο κοινωνικό πείραμα του υπαρκτού σοσιαλισμού που δεν ήταν τίποτα παραπάνω από την ελάχιστα συγκαλυμμένη δικτατορία του τοπικού κομμουνιστικού κόμματος. Η ακραία αλλά αναπόφευκτη μορφή αυτού του «μέλλοντος» ονομάζεται Βόρεια Κορέα.

      6. «Δυστυχώς ο Καστανάς είναι θύμα αυτής της πλάνης. Συγχέει τη προστασία των ανθρώπων και των οξιών της αριστεράς με το πελατειακό παλαιό αστικό κράτος» – βγάλε τη λέξη Καστανάς και βάλε ΣΥΡΙΖΑ και ΚΚΕ και έχεις αυτό που συμβαίνει στην πραγματικότητα. Τους συνδικαλισταράδες τους υπερασπίζονται οι άνθρωποι.

      Στα προβλήματα όχι μόνο της ελεύθερης οικονομίας (του καπιταλισμού, μην τσιμπάς) αλλά και τα πιο θεμελιώδη και παγκόσμια όπως το περιβαλλοντικό, η παρουσία της αριστεράς είναι απλώς προσχηματική αφού ξεκάθαρα πιστεύει ότι τίποτα δεν λύνεται έξω από το σοσιαλισμό, τη δική της απόλυτη εξουσία δηλαδή. Όπως πριν από καμπόσα χρόνια που οι λεγόμενες «Επιτροπές Ειρήνης» του ΚΚΕ προσπαθούσαν να δικαιολογήσουν την εισβολή των Σοβιετικών στο Αφγανιστάν, προς τέρψιν των μη κομμουνιστών ακροατών τους.

    • Ο/Η Dyer λέει:

      Νίκο ένα – ένα
      1. αναφέρομαι επίσης και στη Γερμανία αλλά και στις ΗΠΑ. Η κάθε μια με τα όπλα της. Δες και αυτό http://dyer-dyers.blogspot.gr/2013/05/blog-post.html
      2. διαβάζοντας και την υπόλοιπη πρόταση γίνεται φανερό ότι η προβοκάτσια γίνεται σε επίπεδο εννοιών. Την βιώνουμε προφανώς και στον τόπο μας.
      3. αρχίζω να διαπιστώνω ότι δεν με προσέχεις. Να το ξανά πω, οι αριστερά είναι κατά των συντεχνιών αλλά υπέρ των ανθρώπων και της εργασίας.
      4. διάβασε και το υπόλοιπο. Περιγράφω μια εσωτερική διαμάχη του καπιταλισμού. Ενώ οι αστική επανάσταση βασίσθηκε στις συντεχνίες στην ποριά οι ισχυροί ονειρεύονται τη φεουδαρχία και επιδιώκουν την αποδυνάμωση των συντεχνιών. Ότι γράφω είναι δική μου άποψη Νίκο. Δεν μεταφέρω την άποψη κανενός χωρίς να το αναφέρω.
      5. από τότε που πολιτικοποιήθηκα στο ΚΚΕ εσ ποτέ δεν είχαμε για πρότυπο τον υπαρκτό σοσιαλισμό και τις παραφυάδες τους. Ο Κύρκος πάντα μιλούσε για την Ευρώπη των λαών και των εργαζόμενων, δεν τα ξέρεις; Τη δουλεία έχουν αυτά που γράφεις για Κορέα κτλ. Και μεταξύ μας προβοκάτσια Νίκο;
      6. η ομαδοποίηση που κανείς δείχνει ότι δεν διακρίνεις στοιχειώδεις διαφορές της αριστεράς. Πιστεύω ότι το κάνεις εσκεμμένα.
      Πάντως στη βασική άποψη ότι το αστικό κράτος δημιουργήθηκε και στηρίχθηκε στις συντεχνίες και ότι προφανώς αυτό της αναπαράγει, δεν έδωσες απάντηση.
      Ο συγκεντρωτισμός του καπιταλισμού που ζούμε είναι μοναδικός επειδή τώρα υπάρχουν οι τεχνικές συνθήκες για ένα παγκόσμιο καπιταλισμό. Προφανώς οι συντεχνίες είναι εμπόδιο και πρέπει να αφανιστούν. Οι άνθρωποι πρέπει να είναι μονάδες μέσα σε ένα νεοφιλελεύθερο κόσμο. Στη καταστροφή αυτή που συντελείται, εσύ το μόνο που κανείς είναι να κατακρίνεις την αριστερά που προσπαθεί θα προστατεύσει και να οργανώσει τον άνθρωπο-θύμα του καπιταλισμού. Αυτή την άποψη την διέβαλες όπως κάνει το σύστημα. Αλήθεια τα πιστεύεις όλα αυτά;

      • Ο/Η Dyer λέει:

        Από ορθογραφία έχω βάλει πολλά γκολ!

      • Ο/Η Νίκος Π λέει:

        Νομίζω ότι οι παρατηρήσεις μου είναι σαφείς και δεν επιθυμώ να επανέλθω, θα σταθώ μόνο σε ορισμένα χαρακτηριστικά της απάντησής σου.

        Το πρώτο είναι η συχνότατα άστοχη χρήση της λέξης «προβοκάτσια», που τείνει να συμπεριλάβει ακόμα και την παράθεση αντίθετων απόψεων. Πρόσεχε σε παρακαλώ γιατί αυτό κρύβει μια ισοπεδωτική λογική, σύμφωνα με την οποία οι διαφορετικές προσεγγίσεις είναι εκ προοιμίου απορριπτέες, αφού η μαρξιστική δική μας είναι η μόνη που παίρνει υπ´ όψη της τον άνθρωπο. Και δεν προβοκάρω καθόλου αν σημειώσω ότι η στάση αυτή (καθόλου αποκλειστική σε σένα) μου θυμίζει πιο πολύ το ΚΚΕ παρά την αριστερά που θέλει να λέγεται ανανεωτική.

        Δεύτερο, θα μου επιτρέψεις να παρατηρήσω ότι η τρέχουσα χρήση του όρου «συντεχνία» έχει αποκτήσει τελείως διαφορετικό περιεχόμενο από εκείνο που της αντιστοιχούσε κατά τη φεουδαρχική εποχή, οπότε ταίριαζε περισσότερο στην περιγραφή «απόλυτα κλειστά και κληρονομούμενα επαγγέλματα». Σήμερα η λέξη συντεχνία έχει καταλήξει να σημαίνει μια οργάνωση εργαζομένων του δημόσιου τομέα, συνδικαλιστικής γενικά προέλευσης, που επιδιώκει να εξασφαλίσει στα μέλη της καταχρηστικά δικαιώματα, συνήθως με «αριστερή» πολιτική κάλυψη. Επίσης δεν είναι σωστό εκείνο που ανέφερες, ότι «το αστικό κράτος δημιουργήθηκε και στηρίχθηκε στις συντεχνίες και ότι προφανώς αυτό της αναπαράγει». Οι φεουδαρχικές συντεχνίες ήταν ασύμβατες με τη βιομηχανική επανάσταση και την ανάγκη της για εργατικό δυναμικό, ούτε μπορούσαν να ανταγωνιστούν τη βιομηχανική παραγωγή, γι αυτό και δεν επέζησαν. Προφανώς έχεις υπ´ όψη σου τον κορπορατισμό, που όμως είναι κάτι ολότελα διαφορετικό.

        Χαίρομαι πάντως για την ειλικρινή ανταλλαγή απόψεων και να ξέρεις ότι δεν προβοκάρω, όπως ούτε εσύ άλλωστε, η ανάγκη όμως για συνοπτικές διατυπώσεις είναι δυνατό να οδηγήσει σε παρερμηνείες.

      • Ο/Η Dyer λέει:

        Νίκο σύμφωνα με αυτά που λες ο ΣΕΒ δεν αποτελεί συντεχνία!
        Οι καιροί αλλάζουν τις μορφές οι πρακτικές παραμένουν.
        Προφανώς οι συντεχνίες πάντα έχουν συνδετικό κρίκο την δύναμη που αποκτούν τα μέλη εξ αιτίας της επαγγελματικής δράσης. Η κάθε συντεκνία ανάλογα με τη δύναμη που έχουν απαιτούν από το κράτος να νομοθετεί προς όφελός τους αδιαφορώντας για τις συνέπειες. Προφανώς και ο συνδικαλισμός έχει τέτοια χαρακτηριστικά αλλά δεν νομίζω (εκτός εξαιρέσεων) να έχουν την δύναμη που απαιτείται για να επιβάλουν τα συμφέροντά τους. Επίσης να θυμίσω ότι ο συνδικαλισμός δεν είναι εκ προοιμίου αριστερός, μη γίνεσαι ισοπεδωτικός, έχουμε πολλά παραδείγματα περί του αντιθέτου. Πάντως οι «συνδικαλιστικές συντεχνίες» κατά κανόνα είναι οι χαμένες.
        Ο κορπορατισμός είναι μια λογική ομαδοποίηση της κοινωνίας (βάση του επαγγέλματος) όχι όμως στη βάση του ανταγωνισμού αλλά ενός αλλού τρόπου διοίκησης. Κατά τη γνώμη μου ο γεωγραφικός διαχωρισμός είναι περισσότερο αυθαίρετος.

        Τη λέξη προβοκάτσια την χρησιμοποιώ όταν κάποιος προσπαθεί να ερμηνεύσει απόψεις και θέσεις άλλων με το δικό του σκεπτικό με πρόθεση να τις υποβαθμίσει ή να τις παραχαράξει πχ. προστατευτισμός κοινωνικός vs συντεχνιακός ή η τάση να περιθωριοποιείται ο ΣΥΡΙΖΑ ενώ έχει μια ιστορική διαδρομή φιλοευρωπαϊκή.

  4. Ο/Η firiki2010 λέει:

    Ενδιαφέρουσα και τεράστια η συζήτηση εγώ θα μείνω σέ μια λεπτομέρεια που ίσως δεν είναι τόσο λεπτομέρεια Εξανίσταται ο dyer για το ότι ο Νίκος δεν διαφοροποιεί τις διάφορες «Αριστερές» Και ως ένα βαθμό η ένσταση είναι δικαιολογημένη Αλλά τι λέει ο ίδιος ο dyer;;;;;
    «Συγχέει (o Λεωνίδας Καστανάς) τη προστασία των ανθρώπων και των οξιών της αριστεράς με το πελατειακό παλαιό αστικό κράτος που προστάτευε τις συντεχνίες το δομικό του στοιχείο» Και αλλού .»…η αριστερά είναι κατά των συντεχνιών αλλά υπέρ των ανθρώπων και της εργασίας….» Και πάλι «… κατακρίνεις την αριστερά που προσπαθεί θα προστατεύσει και να οργανώσει τον άνθρωπο-θύμα του καπιταλισμού ….». Κατάλαβε μήπως κανείς να κάνει ο ίδιος ο dyer τον διαχωρισμό για την απουσία του οποίου κατηγορεί το Νίκο;;;;;
    Ε, λοιπόν αυτό είναι και το πρόβλημα της «Αριστεράς» . Κάποιοι προσποιούνται και κάποιοι το πιστεύουν ειλικρινά ότι όλες οι «Αριστερές» κατά βάση υπηρετούν τις ίδιες αξίες. Και δεν μπορούν , δεν θέλουν , δεν το αντέχουν να ξεκόψουν βίαια αποφασιστικά και μόνιμα από αυτό που οι ίδιοι θεωρούν παρελθόν τους. Επιμένουν να υπερασπίζονται μια «αριστεροσύνη» που σε ένα κόσμο -που έχει αλλάξει απο καιρό – δεν σημαίνει απολύτως τίποτα !
    Και τελικά για να προσεγγίσουμε ρελιστικά τι είναι «αριστερό» δεν θα μπορούσα να σκεφθώ άλλο τρόπο από το να πούμε ότι : «αριστερό είναι αυτό που κάνουν οι αυτοαποκαλούμενοι αριστεροί». Και δείγματα γραφής έχουμε πολλά.
    (Μπορεί και να επανέλθω- μετά τις 2πμ θολώνω 🙂 )

    • Ο/Η Dyer λέει:

      Επειδή δεν έγινα κατανοητός να το διευκρινίσω.
      1.Ο Καστανάς κατακρίνει την αριστερά επειδή θεωρεί ότι παρασύρεται στην προστασία συντεχνιακών θεμάτων.
      2. Εγώ υποστήριξα ότι η αριστερά (του χώρου μου, γνωριζόμαστε) προσπαθεί να προστατεύσει τους ανθρώπους και τις θέσεις εργασίας επειδή σε μεγάλο βαθμό ο «εξορθολογισμός» έτσι όπως επιχειρείται αλλού στοχεύει και εν τέλει στη Κεϋνσιανή λογική είναι κακό να χάνεται έστω και μια θέση εργασίας. Για να το εξειδικεύσω, ο νέος συγκεντρωτικός καπιταλισμός ενδιαφέρεται για τον έλεγχο της οικονομικής εξουσίας και για το σκοπό αυτό καταστρέφει τις συντεχνίες που του είναι εμπόδιο. Σε επίπεδο κοινωνίας όμως συντελείται μια ανθρωπιστική καταστροφή.
      3. Αν αποκαλέσεις ένα μέλος του ΚΚΕ αριστερό αυτός θα σου απαντήσεις ότι δεν είναι αριστερός αλλά κομμουνιστής και θα επιχειρηματολογήσει επ’ αυτού.

      • Ο/Η firiki2010 λέει:

        Αγαπητέ dyer, ειλικρινά – ίσως και επειδή η διαδικτυακή γνωριμία δεν βοηθάει – η αριστερά «του χώρου σου» είναι κάτι εξαιρετικά θολό.. Γιατί έχει μέσα και Κέυνς (αστός φιλελεύθερος οικονομολόγος που σε πολύ συγκεκριμένες συνθήκες πρότεινε μια πετυχημένη και διόλου αριστερή συνταγή) και Κύρκο ( και της Μεταπολίτευσης και πριν) και Παπαγιαννάκη (μεγάλη απώλεια για τον χώρο) αλλά και Τσίπρα (νοσταλγό του Δεκεμβρίου του ’44 , θαυμαστή της σκέψης του Μάο, προνομιακό συνομιλητή του Ζίζεκ , συμπορευόμενο με την Linke απολογήτρια του Ανατολικογερμανικού καθεστώτος και λάτρη της Κούβας του Κάστρο). και τους απίθανους συντρόφους του. Δεν ξέρω αν περιλαμβάνει πλέον και ΔΗΜΑΡ. Ολα αυτά μαζί δεν κολλάνε και κάποια παραπέμπουν σε κόκκινο φασισμό εν ονόματι βέβαια «υψηλών αξιών» κλπ.
        Οντως το μέλος του ΚΚΕ θα ξεκαθαρίσει ότι δεν είναι απλώς αριστερός αλλά είναι κομμουνιστής αλλά μην κοροΙδευόμαστε και αρχίσουμε να λέμε ότι το ΚΚΕ δεν είναι «Αριστερά» Πως θα εξηγήσουμε έτσι για να μείνουμε στα «καθ΄ ημάς» πχ το ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ως πλέον συγγενή πολιτικό του χώρο θεωρεί το ΚΚΕ;;;;
        Ο Καστανάς ψέγει την Αριστερά και κυρίως την Αριστερά που προσπάθησε να εμφανιστεί ως μεταρρυθμιστική – και ως ένα σημείο προσπάθησε – πως έχει «κολλήσει» και φαντασιώνεται κατά βάθος ένα «σοβιετικό κράτος σε ένα καπιταλιστικό περιβάλλον». Για την πέραν αυτής της Αριστεράς Αριστερά έχει εκφράσει ούτως ή άλλως πολλές φορές την απαράσκεια του.

    • Ο/Η Κ. λέει:

      Για να διευκολύνω.Αντικειμενικά στην ταξικά διαρθρωμένη κοινωνία,η κεντρική διαίρεση (και) των πολιτικών σχηματισμών εξαντλείται στη βάση της γενικής στρατηγικής.Είτε υπέρ της καπιταλιστικής οικονομίας και της διατήρησής της είτε ακριβώς αντίθετα υπέρ της ανατροπής αυτής και της επαναστατικής θεμελίωσης των νέων σοσιαλιστικών σχέσεων παραγωγής και της εργατικής εξουσίας.Ακόμα και αν η δεύτερη στρατηγική υιοθετείται από πολύ μικρότερο αριθμό κομμάτων και πολύ μικρότερης εμβέλειας.
      Φυσικά ανάμεσα στα διάφορα αστικά κόμματα υφίστανται διαφορές.Κυρίως όσον αφορά στην ιστορική προέλευση και πολιτική καταγωγή,αλλά και στην εκάστοτε μορφή διαχείρισης την οποία επέλεγαν (ή και στα τμήματα της αστικής τάξης που κάθε φορά ευνοούνταν περισσότερο ή λιγότερο από την υιοθετούμενη τακτική).Στη σύγχρονη εποχή,σε συνθήκες καπιταλιστικής κρίσης και ιμπεριαλισμού,αυτές οι διαφοροποιήσεις ελαχιστοποιούνται ή και εξαλείφονται.Από εδώ απορρέουν-σε συνδυασμό και με τις συνθήκες αυξανόμενης οργής στα λαικά στρώματα ή και αντιστάσεων-και τα σοβαρά προβλήματα στο αστικό πολιτικό σύστημα,στο βαθμό που αδυνατούν για αντικειμενικού λόγους να προωθούν την ενσωμάτωση με τους ίδιους ρυθμούς,όπως και στο παρελθόν.Επομένως,πλην του ΚΚΕ,το σύνολο των υπόλοιπων αστικών πολιτικών κομμάτων εμφανίζοντας και κάποιες διαφοροποιήσεις,σαφέστατα υπηρετούν τη διαιώνιση του καπιταλιστικού συστήματος.Όχι βέβαια στη »μορφή» εκείνη που τα ίδια ενδεχομένως θα επθυμούσαν να προσαρμοστεί.Το ίδιο ασφλαλώς ισχύει και για τον ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s