ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΟ δημόσιο σχολείο ….. για ίσες και περισσότερες ευκαιρίες

 Χθες    η  Δημόσια  Τηλεόραση  φιλοξένησε  σε  κάποια  εκπομπή  της    τρεις    από  τους  πρωτεύσαντες   στις  φετεινές  Πανελλήνιες. Και  οι  τρεις  τους  προερχόταν  από  ιδιωτικά  σχολεία  και  δεν  έκαναν  φροντιστήριο !  Το  γεγονός  δεν  είναι  συμπτωματικό  και  κάποια  στιγμή   θα  είχε  πολύ  ενδιαφέρον  να  βλέπαμε  μια  στατιστική  για  τα  ποσοστά  επιτυχίας  στις  Πανελλαδικές  και  τις  σχετικές    βαθμολογίες    συγκρίνοντας    10-20    καλά  ιδιωτικά  σχολεία   με  τα  δημόσια.  Κι  εκεί  θα  βλέπαμε  το  … χάος.  Και  ίσως  συνειδητοποιούσαμε  ότι  με  το  να  κάνουμε  την  δημόσια  εκπαίδευση  ολοένα  και  πιο  βολική  για  διδάσκοντες  και  διδασκομένους,  με  το  να  κάνουμε  το  δημόσιο  σχολείο  διαρκώς  και  λιγότερο  απαιτητικό  πετύχαμε   να  αναιρέσουμε      μια  πολύ  σημαντική  λειτουργία  της  δημόσιας  εκπαίδευσης.  Μια  λειτουργία    για  την  οποία  και  η  ευαίσθητη  υποτίθεται  σε  θέματα  ισότητας  «Αριστερά»   κάνει  την  πάπια.

Η  δημόσια  εκπαίδευση    είναι  το  ισχυρότερο  εργαλείο   ουσιαστικής  αναδιανομής  πλούτου, κοινωνικής  ισχύος κλπ  και  παροχής  ίσων  ευκαιριών. Υπό  την  προϋπόθεση  όμως    ότι  είναι  απαιτητική. Από  τον  εαυτό  της  , από  διδάσκοντες  και  διδασκομένους.  Υπό  την  προϋπόθεση  ότι  βάζει  τον  πήχυ  διαρκώς  ψηλότερα  και  ότι  πρώτιστο  μέλημα  της  δεν  είναι  η  βολή  και  η  ησυχία  της.  Η  εκπαίδευση  της  ανυπαρξίας  κανόνων,  του  εύκολου  «Α»  ή  του    «19»,   των  εύκολων  δικαιολογιών  για  τα  πάντα     του  τύπου  «παιδιά  είναι»  (φυσικά  και  είναι  παιδιά  και  γι  αυτό  πρέπει  να  υπάρχει  ανάλογη  αντιμετώπιση),  η  εκπαίδευση   που  έχει  στόχο  το πολύ-πολύ  και  με  τη  βοήθεια  των  φροντιστηρίων  5-6-10    ανέμελα  φοιτητικά  χρόνια  το  μόνο  που  κάνει    είναι  να  διευρύνει    τις  υπάρχουσες  ανισότητες  και  να  δίνει  στους  χρήστες  της  ολοένα  λιγότερες  ευκαιρίες. 

Οσοι  έχουν  την  οικονομική  δυνατότητα  και  θεωρούν  προτεραιότητα  την  εκπαίδευση  των  παιδιών  τους  θα  τα  στείλουν  σε  ένα  καλό  ιδιωτικό,  όπου  μέσα  σε  ένα  νοικοκυρεμένο  περιβάλλον  τα  παιδιά  θα  αξιοποιήσουν  τις  ικανότητες  και  την  όποια   διάθεση  τους  και  θα  ξεκινήσουν  τη  ζωή  τους  από  καλύτερη  αφετηρία    από  τους  συνομηλίκους  τους  που  θα   πάνε  στο  δημόσιο.  Αυτοί  θα  μείνουν  να  παλεύουν   στον  εφησυχασμό   και  στο    μπάχαλο  του  δημόσιου  σχολείου  παρέα  ενδεχομένως  με  κάποιους  ηρωικούς  καθηγητές,  προσπαθώντας  να  διατηρήσουν  τις  φιλοδοξίες  τους  και  να  εκμεταλλευθούν    ταλέντα    και  ικανότητες   σ΄ ένα  περιβάλλον   συνήθως  παγερά  αδιάφορο  γι  αυτά.  Κάποιοι  θα  τα  καταφέρουν.  Θα  τα  κατάφερναν  πολύ  περισσότεροι  αν  είχαν  την  ευκαιρία.  Αν  είχαν    -επαναλαμβάνω- ένα     ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΟ  ΣΧΟΛΕΙΟ .

Ας  το  συνειδητοποιήσουμε !  Χρειαζόμαστε   μια  δημόσια  εκπαίδευση    εξ  ίσου  καλή   και  καλύτερη    με  την  καλή  ιδιωτική  εκπαίδευση. (Και  μην  πει  κανένας  ότι  είναι  θέμα  κονδυλίων. Η  δημόσια  εκπαίδευση  κατρακυλάει  επί  δεκαετίες  υπό  καταιγισμό  κονδυλίων).  Και  δεν  την  θέλουμε   μόνο   για  να  δώσουμε – ως  κοινωνία  τουλάχιστον-  ίσες  ευκαιρίες  σ΄ αυτούς  που  έρχονται .  Αλλά  γιατί  οφείλουμε  να  τους  δώσουμε  και   περισσότερες  ευκαιρίες.  Πολύ  περισσότερες  από  αυτές  που  τους  δίνει  το  θλιβερό  δημόσιο  εκπαιδευτικό  μας  σύστημα.  Για  να  γίνουν –  σύμφωνα  με  την  παλαιομοδίτικη  –    αλλά  πολύ  περιεκτική  –  έκφραση   που  ίσως  δεν  ακούγεται  πια  στα  σχολειά  μας –  «άνθρωποι  χρήσιμοι  για  τον  εαυτό  τους  και  για  την  κοινωνία».

ΑΙΡΕΤΙΚΟΣ-firiki2010

Advertisements
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

9 Responses to ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΟ δημόσιο σχολείο ….. για ίσες και περισσότερες ευκαιρίες

  1. Ο/Η Νίκος Π λέει:

    Τα ιδιωτικά δεν διαφέρουν και τόσο πολύ από τα δημόσια, αν εξαιρέσεις τις ώρες που χάνουν τα δεύτερα και τον καλύτερο έλεγχο στα πρώτα. Οσο για την προετοιμασία των υποψηφίων, αυτή είναι κάτι ξεχωριστό και έξω από τη σχολική πραγματικότητα, δημόσια ή ιδιωτική, που χρειάζεται ειδικό εκπαιδευτικό περιβάλλον. Ορισμένα ιδιωτικά σχολεία βέβαια, στην πράξη και ανεπίσημα (διάβαζε αντικανονικά), ελαχιστοποιούν στην 3η Λυκείου τις ώρες των μη πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων προς όφελος των 6 ή 7 των Πανελλαδικών και επιπλέον μετατρέπουν τις ώρες της προαιρετικής πρόσθετης διδακτικής στήριξης σε φροντιστηριακές. Αυτό όμως δεν είναι πια σχολείο αλλά φροντιστήριο και μάλιστα πολύ ακριβό.

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      Νίκο οι ώρες που χάνουν τα δημόσια και ο καλύτερος έλεγχος των ιδιωτικών δεν είναι καθόλου ασήμαντα. Προσωπικά θα προσέθετα και τη νοικονυροσύνη και την οργάννωση των καλών ιδιωτικών. Ολα αυτά φτιάχνουν το κλίμα, δημιουργούν τις συνθηκες για τα παιδιά να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες τους αντί να προσπαθούν να μην παρασυρθούν από το μπάχαλο ενός δημόσιου σχολείου.
      Ομολογώ ότι τα περί ελαχιστοποίησης των ωρών κάποιων μαθημάτων κλπ δεν τα γνώριζα αλλά οι προσωπικές μου και παλαιότερες και σχετικά πρόσφατες εμπειρίες από καλά κατά τη γνώμη μου ιδιωτικά δεν περιελάμβαναν τέτοια φαινόμενα.

      • Ο/Η Νίκος Π λέει:

        Έχεις πολλά να δεις καθώς θα μεγαλώνουν τα παιδιά σου.

  2. Ο/Η K. λέει:

    2)Περιττό να τονίσω τη συνολική διαφωνία μου με την ουσία και τα επιχειρήματα της ανάρτησης.Ειδικότερα:
    »Μια λειτουργία για την οποία και η ευαίσθητη υποτίθεται σε θέματα ισότητας “Αριστερά” κάνει την πάπια.»:Αυτή η έλλειψη ενδιαφέροντος από που προκύπτει;Αλλά στα πιο ουσιαστικά.
    »Η δημόσια εκπαίδευση είναι το ισχυρότερο εργαλείο ουσιαστικής αναδιανομής πλούτου, κοινωνικής ισχύος κλπ και παροχής ίσων ευκαιριών.»Στο σημείο αυτό εντοπίζω την κεντρικής σημασίας διαφωνία.Το εκπαιδευτικό σύστημα στο σύνολό του και σε όλες τις βαθμίδες του αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του πολιτικού-διοικητικού εποικοδομήματος του εκάστοτε κοινωνικοοικονομικού σχηματισμού προκειμένου να πραγματοποιηθεί η αναπαραγωγή,διάδοση και στήριξη των κυρίαρχων ιδεών και αντιλήψεων της εκάστοτε κυρίαρχης τάξης,προκειμένου να υποστηριχτεί η κεφαλαιοκρατική παραγωγή.στις σημερινές συνθήκες.Από εδώ προκύπτει και η εντεινόμενη πολιτική υποβάθμισης του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης,η ακραιφνής ταξική εκπαιδευτική πολιτική.Η πολιτική δηλαδή διάσπασης του ενιαίου χαρακτήρα του σχολικού προγράμματος,η υποβάθμιση του περιεχόμενου των σχολικών συγγραμμάτων,η εισροή αντιεπιστημονικών θεωρήσεων,σκόπιμα αποσπασματικής γνώσης,διάλυση των εργασιακών σχέσεων σε βάρος των εκπαιδευτικών και μείωση του επιπέδου αποδοχών,η μόνο κατ’όνομα δωρεάν παροχή σε απαραίτητα γραφική ύλη και κυρίως με την αυξανόμενη εισροή των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων κ.ο.κ.Όπως και η πολιτική δημιουργίας φτηνού και εύκολα χειραγωγήσιμου εργατικού δυναμικού μέσω μιας εντελώς υποβαθμισμένης τεχνικής-επαγγελματικής εκπαίδευσης.
    Άρα,πράγματι και ως ένα βαθμό »Και μην πει κανένας ότι είναι θέμα κονδυλίων.»Όχι βέβαια υπό την εκδοχή ότι τα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό ήταν »επαρκή».Κάθε άλλο,σε κάθε περίπτωση ήταν πλήρως ανεπαρκή.Το ζήτημα δηλαδή της συνεχιζόμενης υποβάθμισης της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης δεν προκύπτει από »ανάγκη δημοσιονομικής προσαρμογής» κτλ-όπως ψευδεπίγραφα διακηρύσσουν τόσο οι δυνάμεις της συγκυβέρνησης όσο όμως διαχρονικά και οι οπορτουνιστικές δυνάμεις καθώς και των συμβιβασμένων συνδικαλιστικών ηγεσιών.Αλλά απορρέει από μια πολύ συγκεκριμένη στρατηγική,ταξική,στα πλαίσια πάντα και των συμφωνιών εντός ΕΕ.
    Όσον αφορά το φαινόμενο της αδικαιολόγητα υψηλής βαθμολογίας,οι πτυχές του θα πολλαπλασιαστούν μετά και την εφαρμογή της πολιτικής της αξιολόγησης.Εφόσον στη διαδικασία αυτή η εξέλιξη προσωπικού και σχολικών μονάδων αλλά και το εύρος της χρηματοδότησης θα προκύπτει βάσει των επιδόσεων του μαθητικού πληθυσμού (μάλιστα στη Δανία,σε ορισμένες σχολικές μονάδες αναφέρθηκαν περιστατικά στα οποία οι καθηγητές προέτρεπαν μαθητές ακόμα και να »αξιοποιήσουν» την αντιγραφή,για ευνόητους λόγους).
    » το μόνο που κάνει είναι να διευρύνει τις υπάρχουσες ανισότητες και να δίνει στους χρήστες της ολοένα λιγότερες ευκαιρίες.»:Μόνο που αυτές οι συνθήκες προκύπτουν από τις συνέπειες της ίδιας της καπιταλιστικής παραγωγής.Ενώ αντικειμενικά διευρύνεται ο νεαρής ηλικίας πληθυσμός που διαθέτει αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα συγκριτικά με παλιότερες περιόδους,οι θέσεις εργασίας ελαχιστοποιούνται και όσες »προσφέρονται» είναι χωρίς καμιά σταθερότητα και δικαιώματα.

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      Αγαπητέ Κ, γιατί τα μπλέκεις τόσο πολύ;;;; Αν έχεις ένα καλό , απαιτητικό, οργανωμένο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα από την λειτουργία του θα επωφεληθούν όλοι όσοι το χρησιμοποιούν . Και το παιδί του γιατρού και του υπάλληλου, και του επιχειρηματία και του ψιλικατζή. Θα έχουν όλα τους τα ίδια (πολλά) εφόδια και τις ίδιες ευκαιρίες (πολλές) να αξιοποιήσουν τις παροχές του. Οταν το δημόσιο σχολείο είναι μπάχαλο και προσφέρει ελάχιστα όποιος έχει την οικονομική δυνατότητα και θέληση θα στείλει το παιδί του σ΄ ένα καλό ιδιωτικό και η υπάρχουσα ανισότητα κατά πάσα πιθανότητα θα διευρυνθεί. Τόσο απλά !
      Τα υπόλοιπα περί κυρίαρχης τάξης, κεφαλαιοκρατικής παραγωγής, Δανίας κλπ είναι … «να ΄χουμε να λέμε». Οποιος υποστηρίζει ένα μπαχαλοποιημένο δημόσιο σχολείο, με τις ατέλειωτες χαμένες ωρες, που στο επίκεντρο του είναι οι καθηγητές και όχι τα μακροπρόθεσμα συμδφέροντα των μαθητών, που φροντίζει απλώς να διευκολύνει διδάσκοντες και διδασκόμενους χωρίς να ενδιαφέρεται για το παραγόμενο διδακτικό έργο συνειδητά ή ασυνείδητα υπονομεύει τις προοπτικές της νέας γενιά και δίνει λιγότρες ευκαιρίες σ΄ αυτούς που ενδεχομένως τις έχουν περισσότερη ανάγκη.

      • Ο/Η K. λέει:

        Mα προφανώς και οι κομμουνιστές τάσσονται ενάντια στη σημερινή διαμορφωμένη κατάσταση στον τομέα του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης,μια κατάσταση πράγματι υποβάθμισης,πλήρους διάλυσης σε ορισμένες περιπτώσεις.Πολύ απλά επισημαίνω την αιτία που προκάλεσε όλα τα παραπάνω αποτελέσματα.Και μάλιστα τα ίδια αυτά αίτια οδηγούν σε περαιτέρω επιδείνωση (και) το επίπεδο της δημόσιας εκπαίδευσης.
        *Όροι πραγματικής ισότητας σε επίπεδο μόρφωσης και εκπαίδευσης μπορούν να επιτευχθούν-και πρέπει φυσικά-αλλά στις συνθήκες και το πλαίσιο του επόμενου κοινωνικοοικονομικού συστήματος…

      • Ο/Η Νίκος Π λέει:

        Δηλαδή βρε Κ το μόνο που πρέπει να κάνουμε μέχρι το επόμενο κοινωνικοοικονομικό σύστημα, είναι να καταγγέλλουμε.

  3. Ο/Η K. λέει:

    @Nίκος Π
    Ασφαλώς όχι (αντιδραστική και αντιμαρξιστική θέση τόσο αυτή που περιορίζει την όποια διεκδίκηση ή »προσδοκία» στα όρια του παρόντος συστήματος αλλά και εκείνη που προβάλλει ανεδαφικά την επικράτηση σχεδόν με »αυτόματο» τρόπο των νέων σχέσων παραγωγής).Απαιτείται συνδυασμός της οργάνωσης της πάλης,του σχεδιασμού των ταξικών αγώνων,των διεκδικήσεων για τα πλέον άμεσα και πιεστικής φύσης ζητήματα αλλά και ταυτόχρονα ένταση της πολιτικοποίησης,προβολή της συνολικής πολιτικής πρότασης διεξόδου.Η διαφορά με κρίσιμη σημασία στην περίοδο αυτή (την οποία και δε φαίνεται να κατανοούν ή να θέλουν να αποδεχτούν πολλοί εργαζόμενοι,πιθανότατα η πλειονότητά τους,ακόμα και από όσους έχουν προοδευτική ή και ριζοσπαστική συνείδηση-κατά την προσωπική μου γνώμη αποτελεί και πολύ βασικό ρόλο της αποδυνάμωσης σε επίπεδο εκλογικής επιρροής του ΚΚΕ) είναι ότι για αντικειμενικούς λόγους η κεφαλαιοκρατική παραγωγή δεν είναι σε θέση και ούτε θα είναι πια στο μέλλον να προβεί στις παραχωρήσεις στο εύρος των δεκαετιών του ’70 και του ’80 λχ στην περίπτωση της Ελλάδας-και πιο σωστά σε κανενός είδους υποχωρήσεις.Συνεπώς,βελτίωση σχετικά των εργασικών συνθηκών και δικαιωμάτων,απόσπαση κατακτήσεων από ορισμένους κλάδους κ.ο.κ. με αγωνιστικές κινητοποιήσεις τύπου απλών διαδηλώσεων ή έστω ολιγοήμερων σε διάρκεια απεργιών και όχι με ιδιαίτερα μεγάλη συμμετοχή,άλλες μορφές παροχών κτλ ως καταστάσεις δεν πρόκειται να επαναληφθούν.Διευρύνεται η ανάγκη αντικειμενικά των λαικών στρωμάτων για επιδίωξη μιας »άμεσης» επίλυσης στα συσσωρευμένα προβλήματα και κυριολεκτικά οριακές καταστάσεις (είναι γνωστή η ενίσχυση των δυνάμεων του ΣΥΡΙΖΑ,ως έκφραση σε πολιτικό επίπεδο αυτής της ανάγκης) αλλά συγρχόνως και η αντικειμνική αδυναμία του συστήματος για τις όποιες υποχωρήσεις.

    • Ο/Η firiki2010 λέει:

      Για να το καταλάβω βρε Κ ! Δηλαδή αν στα πλαίσια του υπάρχοντος κοινωνικοοικονομικου συστήματος υπάρχουν δυνατότητες παροχής περισσοότερων και περισσότερο ίσων ευκαιριών στη νέα γενιά δεν πρέπει να το επιδιώξουμε;;;; Αν πρέπει, γιατί δεν θέλεις μια απαιτητική , φιλοδοξη, οργανωμένη νοικικυρεμένη δημόσια εκπαίδευση;;;;;

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s